Industry Wire

Spotify lanceert website geïnspireerd op WK

Vandaag lanceert Spotify de microsite Spotify Loves Football die is geïnspireerd op en is gemaakt om het aankomende FIFA WK Voetbal in Brazilië te vieren. De website bevat interviews en playlists van de sterren van het WK en van verschillende artiesten. Daarnaast vertellen diverse artikelen op de website over de geschiedenis van voetbal en de langdurige relatie van het toernooi met muziek.

Via de website deelt Spotify ook de favoriete tracks van verschillende voetbalsterren. Wayne Rooney luistert bijvoorbeeld het liefst naar Ed Sheeran, Lupe Fiasco en Beyoncé. Zijn voormalige coach Sir Alex Ferguson spreekt op de site over zijn liefde voor muziek. Andere voetbalsterren zoals Kaká en André Schürrle hebben ook hun playlists gedeeld, en bezoekers van de Spotify Loves Football-website kunnen ook de muziek ontdekken die de Braziliaanse Neymar inspireert.

Spotify Loves Football is vanaf nu online en geeft fans de kans om hun steun te betuigen aan hun voetbalidolen via muziek. Ook verschillende artiesten hebben naast hun favoriete playlist ook hun steun betuigd door middel van een boodschap. Zo heet Fatboy Slim het refrein van de klassieker Three Lions van Baddiel and Skinner opgenomen.

Avicii, die met zijn hit Wake Me Up recentelijk werd uitgeroepen tot meest gestreamde track op Spotify, heeft ook een playlist gedeeld met tracks van onder meer The White Stripes, Blur en Elvis Presley. Ook Kasabian, Kaiser Chiefs, Gers Pardoel en andere artiesten hebben hun playlist gedeeld.

“We willen dat ons WK liedje overal gespeeld wordt, van discotheken tot op straat.” – Ricky Martin

“Het afgelopen decennia heb ik het geluk gehad dat ik mocht optreden tijdens twee WK’s. Beide momenten waren unieke en onvergetelijke ervaringen.” – Shakira

Jennifer Lopez, wie samen met Pitbull het officiële lied van de FIFA WK Voetbal heeft opgenomen, We Are the One (Ole Ola), heeft ook een playlist gedeeld op Spotify Loves Football, met tracks van Calvin Harris, Ellie Goulding en Pharrell Williams. Shakira heeft naast haar herinneringen van haar optredens tijdens twee WK’s ook haar playlist gedeeld.

Naast interviews en playlists van voetbalsterren en artiesten, kunnen bezoekers ook op Spotify Loves Football terecht voor een reeks artikelen over de geschiedenis van het WK. Deze variëren van artikelen over oude en nieuwe stadionliedjes tot de muzikale geschiedenis van de twaalf Braziliaanse steden waar het WK deze zomer plaatsvindt. Er zullen ook tips gedeeld worden via de website over de beste manieren om een WK-feestje te houden en er wordt ingezoomd op de underdogs van het toernooi.

De website bevat ook playlists van FIFA, zoals de officiële FIFA WK Brazilië 2014 playlist en een aantal playlists die de muzikale cultuur van het land onderstrepen.

De ‘Playlists Cup’ is een van de leukste functies van de website, omdat het bezoekers de kans geeft om muziek te delen die hun land het beste vertegenwoordigt. De gekozen playlists gaan dan met elkaar de strijd aan en degene met de meeste volgers wint. Er zijn ook een aantal playlists die verschillende momenten tijdens het toernooi symboliseren, zoals ‘Feest voor Verliezers’, ‘Het Doelpunt’ en ‘We Hebben Gewonnen’.

Om op de hoogte te blijven kunnen fans @SpotifyUK op Twitter volgen en om de online conversatie te volgen kunnen zij de hashtag #SpotifyLovesFootball gebruiken. De website is vanaf vandaag live en zal gedurende het WK online blijven.

Over Spotify

Spotify is een prijswinnende digitale muziekservice die je on-demand toegang geeft tot meer dan 20 miljoen nummers*. Onze droom is om alle muziek in de wereld constant toegankelijk te maken voor iedereen, waar en wanneer zij ook willen. Spotify maakt het makkelijker dan ooit om muziek te ontdekken, te beheren en te delen met je vrienden. En zorgt ervoor dat artiesten een eerlijke beloning krijgen.

Spotify is beschikbaar in 57 landen met meer dan 40 miljoen actieve gebruikers en meer dan 10 miljoen abonnees. Sinds de lancering in Zweden in 2008 heeft Spotify meer dan een miljard aan US dollars aan de rechthebbenden uitgekeerd. Spotify is al de een na grootste bron in omzet van digitale muziek voor labels in Europa (IFPI, 2011), en de grootste en meest succesvolle streaming muziekservice wereldwijd. Kijk voor meer informatie op www.spotify.nl.

* Het aantal nummers is gebaseerd op de licentie wereldwijd. Catalogus grootte kan variëren per land.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht