Startup Madeby.nl is online showcase voor Nederlands design en creativiteit

Het concept is geïnspireerd op het Engelse Notonthehighstreet.com. Madeby is niet alleen voor gevestigde Nederlandse kunstenaars en designers, maar stimuleert juist ook onbekend talent. Uitgangspunt is dat producten origineel zijn en het liefst handgemaakt, waardoor bezoekers cadeaus kunnen vinden en geven die een ‘wauw-effect’ veroorzaken.
Partners, zoals ze hun verkopers noemen, worden zorgvuldig geselecteerd, zodat het aanbod divers en kwalitatief hoog blijft. “Dat aanbod zal de komende tijd flink groeien, want er komen behoorlijk veel aanmeldingen binnen. Veelal van mensen die al een webshop hebben, maar graag een extra verkoop- en marketingkanaal zoeken. Maar ook merken zonder webshop vinden het een uitkomst. Ze zien vaak op tegen alle rompslomp die het hebben van een eigen webshop met zich meebrengt en houden zich liever bezig met het creatieve proces ”, aldus oprichtster Pauline Korenstra. De startup heeft dan ook als uitgangspunt dat de site voor zowel bezoekers als partners enorm gebruiksvriendelijk moet zijn. Bovendien willen ze inspireren. Er wordt veel met beeld gewerkt, zodat bezoekers direct een overzicht krijgen van het aanbod en op ideeën komen waar ze anders niet op waren gekomen.
Korenstra werkt niet alleen aan Madeby, maar heeft een team om zich heen verzameld dat zijn sporen verdiend heeft in de online wereld. “Dat is ook een verschil met andere soortgelijke initiatieven. Die zijn vaak gestart door mensen uit de creatieve wereld, waarbij het online marketing- en technische kennisniveau laag is en extern wordt aangetrokken. Terwijl het juist dát stukje is wat bij onze partners mist en waarin wij toegevoegde waarde bieden. Je kunt nog zo’n mooie website hebben, maar als éénpitter zonder online marketing kennis ben je nergens”, vervolgt Korenstra.
Madeby partners krijgen voor een vast bedrag per jaar en een commissie per verkoop een Madeby shop die ze volledig zelf kunnen inrichten en beheren met ruimte om de bezoeker meer te vertellen over de maker achter het product.
Korenstra: “De focus ligt de komende tijd op het uitbreiden van het aantal partners en het productassortiment. Daarnaast blijven we continu de techniek achter de site doorontwikkelen”.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.