Geplaatst door MyCellHub

Start-up MyCellHub haalt 1,1 miljoen euro op om biotechbedrijven te helpen met het beheren van productiegegevens

MyCellHub, een innovatief databeheer- en analyseplatform voor de productie van biofarmaceutica zoals cel- en immuuntherapiën, haalt € 1,1 miljoen op bij Noshaq, The Faktory, Gemma Frisius Fonds en The CoFoundry. De investering zal de spin-off van de KU Leuven helpen om de lancering van het platform te versnellen. Het ‘software als een service’-platform MyCellHub is een app die met behulp van interactieve werkinstructies de operatoren in steriele productieomgevingen assisteert en de gegevensverzameling en de rapporteringstaken automatiseert. Dat zorgt voor een aanzienlijke efficiëntiewinst, vooral omdat meer dan 90% van de bio-fabrikanten nog steeds hun processen rapporteert op papier.

Medeoprichter en CEO Toon Lambrechts merkte tijdens zijn doctoraat hoe inefficiënt de gegevens van biologische productieprocessen werden beheerd. Daarom richtte hij de start-up MyCellHub op samen met Sébastien de Bournonville (CBDO) en Thomas Pinna (CTO). Na een eerste implementatie- en testperiode binnen de KU Leuven werd MyCellHub onderdeel van de Start it @KBC start-up accelerator. Het bedrijf verwierf vervolgens een exclusieve licentie op de software die ontwikkeld werd in de Prometheus en M3-BIORES labo’s aan de universiteit.

Vandaag werkt MyCellHub onder meer aan de eerste commerciële implementaties en een proefproject met MaSTherCell S.A. De kapitaalinjectie laat MyCellHub toe om te groeien, door bijkomende software-ingenieurs aan te werven en door de verkoop- en klantenondersteuning van het bedrijf te versterken met het oog op een roll-out in Europa.

Hightech tools, maar meer dan 90% rapporteert op papier

“Terwijl de biotechindustrie een sterke stijging van productievolumes ziet, zeker in het geval van celtherapieën, gebruiken de meeste fabrikanten nog steeds papier voor het rapporteren van biologische productieprocessen in een cleanroom”, legt Toon Lambrechts uit. “Dat staat in schril contrast met de hightech tools die biotechbedrijven vandaag gebruiken om ons leven te re-engineeren. Met MyCellHub zullen producenten veel tijd besparen. Het platform is eenvoudig te installeren en vergemakkelijkt de producenten hun processen op het gebied van regelgeving aanzienlijk. De data-analysemogelijkheden van het platform maken het bovendien mogelijk om productiegegevens te centraliseren, te monitoren en te structureren, data die voorheen nauwelijks beschikbaar waren of zelfs helemaal niet gebruikt werden.”

Wim Fyen, investeringsmanager bij het Gemma Frisius Fonds, vertelt: “We zijn blij dat we de groei van MyCellHub op lange termijn kunnen ondersteunen. De gebruiksvriendelijke gegevensverzameling, de korte installatietijden en de lage acquisitiekosten zijn belangrijke onderscheidende factoren die MyCellHub in staat zullen stellen om een belangrijk marktaandeel te winnen op het gebied van datamanagement voor biotechnologische bedrijven.”

//////////

Over MyCellHub

MyCellHub (Leuven, België) biedt herbruikbare software als een service modules aan die eenvoudig te integreren zijn in bestaande workflows, die voldoen aan de GMP-regelgeving en die geschikt zijn voor processen met biologische variabiliteit. De softwaremodules variëren van interactieve werkinstructies voor GMP-operatoren, het aanmaken van batchrecords, het opvolgen van samples tot en met het bijhouden van voorraden. MyCellHubs unieke expertise bestaat uit software-ontwikkeling voor GMP-gereguleerde industrieën en specifieke data-analyse voor celproductie.

Voor vacatures: https://mycellhub.com/careers/

Over Noshaq

Noshaq is de financiële referentiepartner voor de oprichting en ontwikkeling van KMO’s in de Luikse regio. In de loop der jaren heeft Noshaq een reeks financieringsinstrumenten ontwikkeld die aansluiten bij de behoeften en trends van de markt en haar strategie. Elke dienst die Noshaq aanbiedt (kapitaal – lening – leasing) wordt steeds bepaald in functie van de vraag en de behoeften van de eigenaar-investeerder. Het doel is altijd om een hefboomeffect te hebben op de ontwikkeling van de onderneming.

Over The Faktory

The Faktory Fund II is een private Tech Startup Seed Investment Fund dat mede is opgericht door Pierre L’Hoest (oprichter en voormalig CEO van EVS Broadcast) en Simon Alexandre (voormalig CEO van CETIC). Het Faktory Fund II ondersteunt starters op het gebied van Internet of Things en Software as a Service (SaaS) in internationale B2B-markten. De private en industriële achtergrond van The Faktory management teams en investeerders biedt de oprichters unieke expertise om B2B start-ups te ontwikkelen.

Over Gemma Frisius Fonds

Gemma Frisius Fonds (GFF) is een startkapitaalfonds, opgericht in 1997 als een joint venture tussen KU Leuven, KBC Private Equity en BNP Paribas Fortis Private Equity. Het combineert de onderzoeks- en technologieoverdrachtsexpertise van de universiteit met de financiële en investeringsexpertise van de twee financiële partners. GFF verstrekt startkapitaal in de vroege ontwikkelingsfasen van innovatieve, op onderzoek gebaseerde KU Leuven spin-off bedrijven uit alle technologische domeinen en biedt ondersteuning in hun verdere groeiproces.

Over The CoFoundry

Met een passie voor innovatie helpt The CoFoundry ondernemers om hun ideeën om te zetten in duurzame bedrijven door ze in een aanloopfase te financieren en te begeleiden in het groeiproces. Ingebed in het ecosysteem van de Belgische IT-accelerator The Cronos Group, heeft The CoFoundry toegang tot een breed netwerk van relevante technologische spelers.