Geplaatst door Switch

Switch Datacenter Group versterkt management team

Amsterdam, 18 juni 2018 – Switch Datacenter Group, een vooraanstaande in Amsterdam gevestigde provider van state-of-the-art carrier-neutrale datacenters, heeft haar management team stevig versterkt als onderdeel van haar ambitieuze expansieplannen.

Deze uitbreiding met twee industrie-veteranen ondersteunt de ambitie van Switch Datacenter Group om uit te groeien tot een van de marktleiders in de Nederlandse colocatie sector en tevens verder te groeien als internationaal aanbieder van haar unieke Data Center as a Service (DCaaS) propositie.
CEO en mede-oprichter Gregor Snip blijft op zijn post als CEO van de groep en gaat zich focussen op de strategische groeplannen, terwijl de nieuwe Managing Director, Edgar van Essen, verantwoordelijk is voor de dagelijkse operatie en marktpositie. Jan Siderius, ook een datacenter-veteraan, gaat de rol van Operationeel directeur vervullen.

Edgar van Essen brengt meer dan twintig jaar (inter)nationale management en business-development ervaring in de telecom-, glasvezel- en connectivity-sector met zich mee die Switch gaan helpen bij de verdere groei. Edgar werkte jarenlang in internationale managementposities bij Lucent Technologies en Alcatel-Lucent, waar hij zich bezig hield met onder meer hardware, software en services, werkte in de strategische consultancy en investeringsmaatschappijen en was daarnaast ook actief in diverse overkoepelende industrieorganisaties zoals de in Brussel gevestigde gerenommeerde Fibre to the Home Council Europe, waar hij persoonlijk medeoprichter van was en ook deel uitmaakte van de board. De afgelopen vijf jaar heeft Edgar als Managing Director Western Europe de marktpositie van de Zwitserse high-end connectivity leverancier R&M sterk uitgebouwd door het realiseren van een consistente double-digit groei in meer dan 20 landen.

Jan Siderius is een erkend expert op het gebied van high-end datacenter standaarden en technologieën. Hij heeft als een langjarige én diepgaande track-record in operationeel management in datacenters, onder meer bij ABN AMRO en daarna bij IBM als site-manager en technisch datacenter lead.
“’Sinds de opening van het Switch Datacenter AMS1 in 2011, is Switch sneller dan de markt gegroeid door te focussen op maatwerk datacenter co-locatie oplossingen voor high-end klanten. Door het installeren van state-of-the-art koeltechnieken en gepatenteerde, in eigen bedrijf ontwikkelde technische oplossingen heeft Switch de norm gezet voor een lage PuE en groene datacenters in Nederland. Door voortdurend te blijven innoveren kunnen we onze klanten steeds voorzien van efficiëntere, en dus lagere capex en opex oplossingen”, aldus Gregor Snip.

Afgelopen jaar heeft een zeer succesvol aanbod voor Datacenter as a Service, DCaaS, ontwikkeld en ook op grote schaal geïmplementeerd, waarmee Switch wholesale datacenters helpt aan snelle toegang tot de Nederlandse markt door de volledige ontwerp, bouw en operaties te outsourcen naar Switch.
“’We zien een groeiende vraag van grotere klanten die eigenlijk een eigen datacenter nodig hebben, maar die niet de tijd of de kennis hebben om dat zelf te bouwen. Door deze behoefte volledig te outsourcen naar Switch, dat als een van de marktleiders in Nederland de afgelopen jaren een betrouwbare reputatie heeft opgebouwd, kan een DCaaS klant slim gebruik maken van de jarenlange operationele ervaring in deze veeleisende markt in Nederland”’. Switch wordt regelmatig benaderd deze unieke ervaring te gebruiken voor nieuwe projecten voor de grote datacenter gebruikers in binnen- en buitenland.

Meer over Switch Datacenter Group
Switch Datacenters, in 2011 opgericht door Nederlandse veteranen in de Internet en hosting industrie, is een Europese carrier-neutrale operator van streng beveiligde co-locatie datacenters en en maatwerk corporate datacenters, die haar enterprise-grade services levert aan organisaties van iedere omvang, inclusief enkele bekende grote wereldwijde cloud spelers. Het bedrijf levert redundante (2N), hoog-beschikbare (100% uptime garantie) datacenter infrastructuur met Tier 4 specificaties aan ISP’s, system integrators (SI’s), cloud service providers (CSP’s) en grote ondernemingen.

De datacenter faciliteiten van Switch in Amsterdam – gevestigd in een glasvezel-dichte regio met een keuze uit 460 beschikbare glasvezel verbindingen en 40 carrier-netwerken – beslaan een totaal vloeroppervlak van 24.220 m2 (waarvan 8.350 m2 beveiligde casco-ruimte voor cloud service providers) en kan bogen op een gemiddelde datacenter PUE van 1.1 gemeten over alle sites, waarmee Switch Datacenters één van de toonaangevende providers van duurzame datacenter ruimte in Europa is.