Talk & Vision onderzoekt volwassenheid van online collaboration

HOUTEN, 20140410 — Talk & Vision voerde samen met ICT Media onderzoek uit naar de volwassenheid van online collaboration tussen organisaties. Het doel van het onderzoek was om inzicht te krijgen in de huidige status van de ketensamenwerking in Nederland en Groot Brittannië. Voor het onderzoek werden 116 CIO’s en IT managers ondervraagd. Veel managers beseffen dat samenwerken in deze dynamische markt onvermijdelijk is. Vrijwel elke organisatie acteert dan ook in een of meerdere ketens en sluit zodoende partnerships, waarbij veelvuldig online wordt samengewerkt.
Samenwerkingsverbanden tussen organisaties kunnen zowel bestaan uit ad hoc transacties, als intensievere en gestructureerde relaties. Het onderzoek naar de volwassenheid van online collaboration heeft uitgewezen dat de meeste samenwerkingsverbanden als doel hebben om kosten te besparen. Het beter afstemmen van de business processen zorgt daarbij voor meer efficiency. Goede communicatie tussen deelnemende partijen is vereist voor succesvolle online collaboration: het draagt bij aan beter begrip en minder fouten. In veel gevallen wordt de online samenwerking tussen organisaties ondersteund door collaboration tooling, zoals audio- en videoconferencingtools.
Joost Deckers, Managing Director van Talk & Vision: “Veel managers denken hiermee de voorwaarden geschapen te hebben voor een vlot verlopende samenwerking. Iedereen gaat enthousiast van start, maar toch komt er in de loop der tijd de klad in. Dat komt doordat de directie wel begrijpt dat partneren moet, maar dat de mensen die de samenwerking moeten uitvoeren niet de juiste mindset hebben. De organisatiecultuur is niet gericht op samenwerking ‘buiten de muren van het kantoor’, of de culturen van de samenwerkende organisaties liggen te ver uiteen. Daar besteedt het management over het algemeen veel te weinig aandacht aan – of doet dat pas als het kalf al verdronken is. Het zomaar inzetten van conferencing tools lost de verschillen in organisatiecultuur niet op. Managers doen er beter aan eerst in beide organisaties het besef te laten wortelen dat de samenwerking voor beide organisaties een win-win situatie is. Pas dan kan de volledige potentie van tooling worden benut.”
Kortom: bij een samenwerkingsverband is het van belang dat de hele organisatie goed op de hoogte is en het voordeel er van inziet. Pas dan heeft (online) collaboration kans van slagen.
Het gehele onderzoek van Talk & Vison en ICT Media kunt u via deze link gratis downloaden: ‘Succesfactoren samenwerking in de keten’.
Over Talk & Vision:
Talk & Vision, onderdeel van KPN, levert visuele communicatiesystemen aan grote en middelgrote bedrijven in diverse markten over de hele wereld. Het portfolio van Talk & Vision is opgebouwd rond videoconferencing, cloud diensten en Unified Communications. Talk & Vision heeft 60 werknemers in dienst en heeft kantoren in Houten (Nederland, hoofdkantoor) en Londen (Verenigd Koninkrijk). Kijk voor meer informatie op: www.talkandvision.nl.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.