Talpa verwerft 49,9% in Schwartzkopff TV

Talpa Media, het bedrijf dat eigendom is van media-ondernemer John de Mol, verwerft 49,9% van de aandelen in het televisieproductiebedrijf Schwartzkopff TV, een volle dochteronderneming van Axel Springer SE. Tegelijk wordt Schwartzkopff TV omgedoopt tot Talpa Germany. Met deze stap bevestigen Schwartzkopff TV en Talpa hun succesvolle samenwerking op de Duitse TV-markt.
Dr. Jens Müffelmann, CEO Axel Springer Digital Ventures: “John de Mol en Axel Springer denken precies gelijk over onderwerpen als ondernemerschap, creativiteit en liefde voor content. Wij zouden ons geen betere partner voor Schwartzkopff TV kunnen indenken.”
John de Mol zegt: “Vanaf het allereerste begin is Schwartzkopff TV Talpa’s partner in de Duitse markt. Het feit dat wij zo goed samenwerken is een belangrijke succesfactor voor de Talpa-formats in Duitsland. Daarom ben ik zo blij met deze sterkte bevestiging van ons partnerschap, dat bovendien uitstekend past in de Talpa-filosofie.”
Karsten Roeder, Managing Director van Schwartzkopff TV, vult aan: “Samen met Talpa zijn wij de afgelopen vier jaar in staat geweest veel nieuwe en aansprekende formats te produceren. Daarom zijn wij blij met de deelneming en de daaruit sprekende nauwere samenwerking.”
Schwartzkopff TV is in 1993 opgericht en maakt sinds 1999 deel uit van het Axel Springer concern. Het productiebedrijf, met kantoren in Hamburg en Berlijn, beschikt over een uiteenlopende portefeuille die reikt van muziekshows tot gala’s en evenementen. Het bedrijf produceert meer dan 180 uur televisie per jaar voor zenders als RTL, ProSieben, Sat.1, Vox en ZDF. Sinds 2010 beschikt Schwartzkopff TV exclusief over de rechten op co-productie van de internationale Talpa-formats in Duitsland. Dat geldt eveneens voor kijkcijferhits als de muzikale castingshows ‘The Voice of Germany’ en ‘The Voice Kids’, maar ook voor ‘Utopia’, het sociale experiment dat volgend jaar op televisie en andere platforms in Duitsland van start gaat.
Talpa, gevestigd in Laren en Hilversum, is de onderneming waarin John de Mol zijn media-activiteiten heeft ondergebracht. In de afgelopen jaren heeft Talpa naam gemaakt als succesvol ontwikkelaar, producent en distributeur van programma’s, met name voor televisie en andere media platforms. Talpa streeft ernaar nauwe samenwerkingsverbanden aan te gaan met vooraanstaande lokale mediabedrijven in de voor Talpa relevante markten. In belangrijke markten waar dit mogelijk is, wil Talpa het liefst onder de eigen merknaam produceren. In lijn met deze filosofie kondigde Talpa eerder dit jaar de vestiging aan van Talpa UK, Talpa Italy en Talpa Nordic. Daarnaast heeft Talpa productiebedrijven die volledig eigendom zijn in de VS en het Midden-Oosten.
De afronding van de transactie rond Schwartzkopff TV is onderworpen aan goedkeuring door de betreffende mededingingsautoriteiten.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.