Geplaatst door TEDxUHasselt

TEDxUHasselt biedt publiek 13 internationale topsprekers in 234 minuten

Op zaterdag 25 maart haalden UHasselt-studenten 13 topsprekers uit de vier windstreken naar campus Diepenbeek voor de vijfde editie van TEDxUHasselt. Naast lezingen serveren ze ook workshops én netwerkmomenten. Tickets liepen ook dit jaar weer als een trein: meer dan 1.000 mensen schreven zich in, van wie er 500 een uitnodiging in de bus kregen.

In lijn met het concept van de TED-conferentie krijgen de sprekers elk maximum 18 minuten om hun verhaal te vertellen. TEDxUHasselt is een van de grootste en oudste TEDx-events in België.

Op het TEDx-podium in Diepenbeek stonden onder meer de Amerikaanse psychologe Bella DePaulo (over het single-zijn), Isabel Beets (die de geheimen van ons brein ontrafelt) en ruimtevaartingenieur Stijn Ilsen (over hoe we Doomsday kunnen voorkomen).

Onderzoeker Bert Conings kwam praten over het belang van zonne-energie, Ruben Donné over zijn solozeiltocht over de Atlantische Oceaan (waarmee hij 60.000 euro voor MS-onderzoek inzamelde). Saskia Van Uffelen, CEO van Ericsson BELux, liet haar licht schijnen over de digitale revolutie, Arthur Jeffes zakte af naar België met een fascinerend verhaal over zwaartekrachtgolven en pianospelen.

Conversation Starter
TEDxUHasselt is traditioneel ook een uitgelezen netwerkkans. Tijdens netwerkmomenten hielp de Conversation Starter-app – ontwikkeld door UHasselt-alumni Niels Peetermans en Rutger Bevers – de deelnemers op weg door op zoek te gaan naar relevante gesprekspartners.

Op het programma stonden ook enkele workshops die de TEDx-gangers onder meer inwijdden in het spreken voor publiek, netwerken en zwaardvechten. Ook had VITO er een workshop rond sustainable business development.

www.tedxuhasselt.eu