Geplaatst door Pride PR

Telecombeslissers slecht voorbereid op rampen

Ontruiming
Bij calamiteiten wordt in het veilige Nederland meestal uitsluitend gedacht aan brand. Ook andere gebeurtenissen kunnen echter leiden tot een langdurige verstoring van de telefonische bereikbaarheid. Verplichte ontruimingen als gevolg van bijvoorbeeld een bommelding of een ongeluk met gevaarlijke stoffen op een nabijgelegen spoorlijn of snelweg komen regelmatig voor. Ook komt het vaak voor dat bij graafwerkzaamheden telefoon- en internetverbindingen worden vernield, waarna herstel lang kan duren.

Noodplan geschreven, en dan?
Het onderzoek van OneXS onder 500 Nederlandse telecombeslissers, uitgevoerd door Multiscope, maakt duidelijk dat tweederde van de bedrijven een plan heeft opgesteld voor wanneer onverhoeds de telecominfrastructuur niet meer operationeel is. Toch is er bij die bedrijven onzekerheid over de effecitiviteit van die plannen. Ruim de helft van de ondervraagden geeft aan geen idee te hebben wanneer de telecomvoorzieningen na een calamiteit weer operationeel zijn. Bij slechts 10% is dit binnen vier uur of minder, in bijna 18% van de gevallen is dat in ieder geval langer dan 24 uur.

Downtime: niets regelen kan grote gevolgen hebben
Over de maximale downtime blijken slechts sporadisch afspraken te bestaan met de leverancier. Een kwart geeft aan hier helemaal geen afspraken over te hebben gemaakt, 41% zegt niet te weten of die afspraken bestaan. Voor 57% van de organisaties heeft een onderbreking van de telefonische bereikbaarheid van een dag grote gevolgen voor de continuïteit van de bedrijfsvoering. Wat de mogelijke schade is van een dag downtime, blijkt moeilijk in te schatten. Het overgrote deel, te weten 79% kan niet overzien wat de kosten zijn. Als er wordt gevraagd een schatting van de schade te maken, dan lopen deze zeer uiteen, afhankelijk van de grootte van de organisatie. Bijna 17% schat dit bedrag tussen de € 100.000 en € 250.000. Eenzelfde percentage van de respondenten schat dat dit bedrag de € 1.000.000 kan overschrijden.

Goede afspraken bespaart ellende
“Wij adviseren telecombeslissers een goed plan voor ‘disaster recovery’ te maken en hier over in gesprek te gaan met de telecomleveranciers. Als je hier goede afspraken over maakt en deze vastlegt in service level agreements dan kan een hoop ellende voorkomen worden.” Zo vertelt Jan Peter Kalksma, directeur van OneXS. “Bedrijven die gebruik maken van een telefooncentrale op de bedrijfslocatie kunnen bijvoorbeeld de leverancier verplichten een reservecentrale op voorraad te nemen en deze binnen 8 uur na melding te installeren. Bij een brand is dit echter geen oplossing, omdat het bedrijfspand dan ook verdwenen is. Bedrijven die gebruik maken van Hosted Telefonie hebben geen centrale meer op locatie. Deze staat in een streng beveiligd datacenter. De leverancier kan in veel gevallen al binnen enkele minuten de complete configuratie omzetten naar een vooraf afgesproken uitwijklocatie. Bedrijven kunnen dan na een calamiteit weer snel operationeel zijn.”

Het Multiscope-onderzoek is gehouden onder 500 telecombeslissers werkzaam bij organisaties met meer dan 25 medewerkers.