Telenet en KU Leuven wisselen wifi-netwerken uit

Binnenkort zullen studenten en personeelsleden gratis gebruik kunnen maken van de 1,2 miljoen homespots en meer dan 2.000 hotspots van Telenet. In ruil daarvoor zullen de meer dan 150 hotspots van de KU Leuven het Telenet-Wi-Free signaal uitzenden, zodat Telenet-klanten ook op deze locaties gebruik kunnen maken van gratis wifi.

KU Leuven heeft, verspreid over de campussen in Leuven en Kortrijk, meer dan 150 hotspots. Die bevinden zich in auditoria, bibliotheken, Alma’s, facultaire gebouwen op campus Gasthuisberg en rond sportinfrastructuur. Nog voor het einde van het academiejaar zal Telenet op al deze hotspots zijn Wi-Free-signaal activeren. Daardoor kunnen Telenet-internetklanten gratis surfen op deze locaties.

Daarnaast krijgen meer dan 40.000 KU Leuven-studenten en zo’n 10.000 personeelsleden van de campus Leuven en de campus Kulak Kortrijk toegang tot het uitgebreide Telenet Wi-Free-netwerk in Vlaanderen en Brussel. Met hun eigen KU Leuven-inloggegevens zullen ze gratis kunnen aanmelden op de meer dan 1 miljoen homespots en 2.000 hotspots. De hotspots bevinden zich op strategische locaties zoals cafés, marktpleinen, grote shoppingcentra, voetbalstadions of pretparken. De homespots worden gevormd door het publieke wifi-signaal van de modem bij Telenet-kanten thuis en zijn dus terug te vinden in heel Vlaanderen.

Inge Smidts van Telenet is verheugd over de samenwerking: “Mobiel internet wordt steeds belangrijker, zeker voor de generaties die opgroeien met internet en verwachten dat dit altijd en overal aanwezig is. De studenten en personeelsleden van de KU Leuven krijgen nu toegang tot gratis Telenet-wifi in heel Vlaanderen en Brussel. En onze klanten krijgen er maar liefst meer dan 150 gratis wifi-locaties bij.”

Annemie Depuydt, directeur KU Leuven ICTS: “Connectiviteit is een basisbehoefte aan een universiteit. Door deze samenwerking met Telenet kunnen we onze studenten en personeelsleden bovenop KotNet een extra voordeel bieden.”

KU Leuven-gebruikers zullen kunnen inloggen op het Telenet Wi-Free netwerk met hun KU Leuven-gebruikersnaam en centrale KU Leuven-wachtwoord. Dankzij de ‘EAP’- technologie (Extended Authentication Protocol) hoeven klanten zich slechts één keer aan te melden op het draadloze Telenet Wi-Free netwerk op hun mobiele toestel (smartphone, tablet of laptop) om vervolgens altijd en overal automatisch connectie te maken met eender welke Telenet-hotspot of -homespot.