Thais techbedrijf opent Europees hoofdkantoor in Amsterdam

Amsterdam, 27 november – Eko, een mobile-first communicatie- en samenwerkingsplatform voor bedrijven, heeft onlangs 17,6 miljoen euro opgehaald met een Series B-financieringsronde. Het van oorsprong Thaise bedrijf gaat de investering gebruiken om de Europese markt veroveren. Het Europese hoofdkantoor van Eko zal gevestigd zijn in Amsterdam. Er is gekozen voor de hoofdstad omdat Eko Amsterdam als de tech-hub van Europa ziet.
Eko heeft meer dan een half miljoen betalende gebruikers in onder meer de retail-, hospitality- en bankensector, vooralsnog voornamelijk in Azië. Door de grote potentie en groeiende vraag zet de scale-up nu de stap naar Europa, waar inmiddels al een aantal pilots bij grote bedrijven lopen. Naast de opening van commerciële kantoren in Londen en Berlijn is bewust gekozen om het Europese hoofdkantoor in Amsterdam – aan de Weteringschans – te vestigen.
Finn McClain, de Amerikaanse Nederlander die Eko in Nederland en de rest van Europa gaat leiden, legt de keuze voor Amsterdam uit: “Amsterdam is ideaal voor ons. Nadat ik jarenlang voor verschillende bedrijven in Silicon Valley heb gewerkt, ben ik een paar jaar geleden teruggekeerd naar Amsterdam. Ik voel hier echt dezelfde vibe als in de hoogtijdagen van de Valley. Amsterdam is dé tech-hub van Europa, met veel talent, andere inspirerende scale-ups en een klimaat dat innovatie en ondernemerschap stimuleert. Dit is dan ook de plek voor Eko om uitbreiding in Europa te realiseren. We zijn nu hard bezig met het aantrekken van nieuw personeel.”
Mobiele medewerkers
Het communicatieplatform van Eko is gebouwd voor bedrijven met grote aantallen werknemers die niet de hele dag achter een computer zitten, zoals horecapersoneel, winkelmedewerkers of monteurs. Deze bedrijven zien de afgelopen jaren dat hun werknemers om onderling te communiceren steeds vaker kiezen voor bestaande consumentenapps, zoals WhatsApp en Telegram, wegens een gebrek aan betere opties. Dit brengt allerlei problemen op het gebied van veiligheid, vertrouwelijkheid en de Europese privacywet GDPR met zich mee. Met een veilig, gebruiksvriendelijk mobiel platform waarmee werknemers kunnen communiceren en samenwerken, lost Eko dit probleem op. Daarnaast zien organisaties die Eko gebruiken dat de applicatie een positief effect heeft op efficiëntie, productiviteit en medewerkersbetrokkenheid.
Korawad Chearavanont, CEO en oprichter van Eko: “De meeste digitale communicatieplatforms zijn tot op heden vooral geschikt voor mensen met een kantoorbaan. Met Eko bedienen wij juist de mobiele medewerker, die ook behoefte heeft aan makkelijk digitaal contact met zijn collega’s. Ons platform is net zo makkelijk in gebruik als de bekende chatapps en ideaal voor bedrijven met duizenden mobiele medewerkers.”
Eko is beschikbaar in de Nederlandse taal.
Over Eko
Eko is een mobile-first communicatie- en samenwerkingsplatform voor bedrijven met een grotendeels mobiel personeelsbestand, zoals in de horeca of retail. De gebruiksvriendelijke app biedt functionaliteiten voor interne communicatie, proces- en projectmanagement en het delen en opslaan van kennis. Naast het Europese hoofdkantoor in Amsterdam heeft het van oorsprong Thaise bedrijf kantoren in Bangkok, New York, Londen en Berlijn. Eind 2018 ontving Eko een investering van 17,6 miljoen euro, nadat er met eerdere investeringsrondes al 7,6 miljoen euro werd opgehaald.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.