Geplaatst door Stichting Young Business Award

The next unicorn: hebben Volta, Amberscript of SwipeGuide de potentie om een miljarden bedrijf te worden?

De eerste finaleplek is afgelopen zondag bezet en daarmee neemt de spanning toe bij de 9 kandidaten die nog mogen pitchen. Deze week is de beurt aan de founders van Volta Energy, Amberscript en SwipeGuide. Bij elkaar opgeteld hebben deze bedrijven al vele miljoenen aan investeringsgeld binnengesleept. De felbegeerde titel ‘Beste jonge onderneming van Nederland 2022’, inclusief de investeringspot van 1 miljoen euro, is echter nog zeer welkom om hun torenhoge ambities vorm te geven. Maar de jury laat zich niet makkelijk overtuigen. Zondag 22 mei is de tweede aflevering te zien op RTL-Z en maandag 23 mei op Videoland.

Volta Energy ontwikkelt en verhuurt zonne-aggregaten voor bijvoorbeeld op bouwplaatsen en evenementen. Dat de zon de energiebron is, is al een schot voor open doel voor jurylid Marleen Evertsz: ,,Geen zon, geen stroom. Wat gaan we daarmee doen?” Oprichter Roel Bleumer doet zijn best om deze bal behendig terug te koppen. Juryvoorzitter Marco Aarnink vraagt zich ondertussen af waarom Volta Energy de ‘groene’ aggregaten uitsluitend verhuurt. ,,Verkoop kan toch aantrekkelijk zijn?” Heeft Bleumer hier een goede reden voor, of laat hij in de ogen van de jury een grote steek vallen?

Bij de pitch over Amberscript is de jury nóg meer opgewarmd. Met Amberscript kunnen bedrijven audio en video omzetten naar ondertiteling en tekst. Oprichter Peter-Paul de Leeuw voorspelt dat ‘zijn’ bedrijf binnen enkele jaren de nummer 1-speler binnen Europa wordt, en dan de pijlen gaat richten op de rest van de wereld. De vraag is of de jury dit ook ziet gebeuren. Jurylid Carlo Ezinga vraagt zich bijvoorbeeld af hoe uniek dit product eigenlijk is. Het eindproduct niet zo, blijkt. Peter-Paul probeert vervolgens om iets in de weegschaal te leggen zodat deze toch in zijn voordeel uitslaat.

SwipeGuide heeft al miljoenen aan groeigeld binnengehaald. De software achter dit product maakt het eenvoudig om documenten digitaal vast te leggen en zo makkelijk toegankelijke werkinstructies te maken. ,,Het klinkt allemaal zo fijn”, zegt Marleen Evertsz, ,,Maar waar zit nu de uitdaging?” Dat is volgens mede-oprichter Daan Assen toch het snelle groeien. ,,Het is een actueel gebied.” SwipeGuide heeft een team in Amerika en een omvangrijk team in Nederland, ,,en dat moet nu knallen”. Of de jury verwacht dat SwipeGuide zich naar een ‘unicorn’ status (zoals Catawiki, Thuisbezorgd of Booking.com) kan knallen, valt echter nog te bezien.

De jury legt de lat wederom hoog, zoveel is duidelijk. Is één van deze kandidaten goed genoeg om in de finale, op 12 juni, te strijden om de titel? Bekijk aanstaande zondag om 17.00 uur de tweede uitzending op RTL-Z (daarna te zien op Videoland).