Geplaatst door Trustpilot

Trustpilot vergroot de transparantie van online reviews met nieuwe rapportagefunctionaliteit

New York/Londen/Kopenhagen – Trustpilot, een wereldwijd toonaangevend reviewplatform dat gratis te gebruiken is en open voor iedereen, kondigt vandaag een nieuwe functionaliteit aan: de Transparent Flagging-feature. Hiermee wil het bedrijf voor meer transparantie zorgen in de review-branche door consumenten inzage te geven in hoe vaak bedrijven reviews ‘flaggen’ (rapporteren) en wat er na onderzoek mee gebeurt. De nieuwe functionaliteit is de eerste in zijn soort en is onderdeel van verschillende maatregelen van Trustpilot die moeten zorgen voor meer openheid en transparantie op het platform en in de sector in zijn geheel.

“Wij geloven dat open en transparant zijn de enige manier is om met je klanten om te gaan. Ik vind het dan ook fantastisch om te zien dat onze nieuwe functionaliteit de grenzen verlegt van wat mogelijk is als het gaat om transparantie in reviews. Het openstellen van het rapportageproces zorgt voor meer geloofwaardigheid voor alle Trustpilot-reviews en is weer een stap verder in onze missie om te zorgen voor een steeds betere ervaring voor iedereen,” zegt Peter Muhlmann, oprichter en CEO van Trustpilot.

Afbeelding: Peter Mühlmann, CEO Trustpilot

Trustpilots toewijding aan openheid en transparantie gaat gepaard met hun aanhoudende strijd tegen valse reviews en online identiteitsfraude. Hoewel bedrijven minder dan één procent van alle reviews op Trustpilot rapporteren, is de nieuwe functie ook een mooie kans om hun klanten te laten zien dat ze niets te verbergen hebben.

“Ons doel is om met behulp van meer transparantie, bedrijven te helpen met het vergroten van het vertrouwen in hun merk, en waar nodig goed gedrag te belonen. We blijven vechten tegen pogingen om het systeem te omzeilen en vóór een review-branche waarin het niet mogelijk is dat bedrijven censureren wat mensen kunnen zien en delen,” zegt Stine Mangor Tornmark, Senior Vice President Legal & Compliance bij Trustpilot.

Iedereen kan op Trustpilot een review achterlaten, en het is voor bedrijven niet mogelijk om die reviews te modereren of te previewen. Zowel bedrijven als consumenten kunnen een review rapporteren als het vermoeden bestaat dat deze in strijd is met Trustpilots richtlijnen. Elke gerapporteerde review wordt vervolgens onderzocht. Wanneer een bedrijf een review rapporteert, moet worden toegelicht waarom de desbetreffende feedback niet aan de regels voldoet. De opgegeven reden wordt vervolgens op het openbare bedrijfsprofiel getoond.

De rapportage-gegevens worden sinds 1 januari jl. verzameld en tonen consumenten:
• hoeveel reviews een bedrijf in de afgelopen 12 maanden heeft verzameld;
• hoeveel reviews een bedrijf heeft gerapporteerd;
• hoeveel van die reviews zijn verwijderd en hoeveel er weer online geplaatst zijn;
• hoeveel van de gerapporteerde reviews al dan niet in strijd waren met Trustpilots richtlijnen;
Consumenten kunnen ook zien hoe de verdeling van gerapporteerde reviews is ten opzichte van het aantal sterren van de reviews.

De nieuwe functie komt voort uit de introductie van de regel dat bedrijven moeten toelichten waarom ze een review rapporteren, zodat alle gebruikers dit kunnen zien. Het is onderdeel van een drietraps waarschuwingssysteem dat gericht is op het stoppen van misbruik van de rapportagefunctie door bedrijven.

Over Trustpilot
Trustpilot is een toonaangevend onafhankelijk reviewplatform – gratis en voor iedereen. Met ruim 55 miljoen reviews over meer dan 260.000 verschillende bedrijven, geeft Trustpilot consumenten de kans om reviews van bedrijven te delen en te ontdekken en we geven bedrijven de mogelijkheid om feedback van klanten om te zetten in bedrijfsresultaten. Onze missie is om mensen en bedrijven nader tot elkaar te brengen om zo voor iedereen steeds betere ervaringen te creëren. Wereldwijd zien consumenten meer dan 2,5 miljard Trustpilot reviews per maand. Met kantoren in Kopenhagen, Londen, New York, Denver, Berlijn, Melbourne en Vilnius, vertegenwoordigen Trustpilots 700 werknemers meer dan 40 verschillende nationaliteiten. Ga voor meer informatie naar https://www.trustpilot.nl/