Industry Wire

Geplaatst door VIA

Uitverkocht ADfest heeft interessante inzichten voor werkgevers in de creatieve industrie opgeleverd

Amsterdam, 27 mei 2022 – In het Koninklijk Instituut voor de Tropen organiseerde brancheplatform VIA, in samenwerking met RA*W en Jonge Honden, woensdag 18 mei ADfest, hét advertising-, marketing- en communicatiecongres voor studenten en starters. Het congres, voorheen bekend onder de naam 24Academy, had als doelstelling antwoord te geven op de belangrijkste loopbaanvragen van de volgende generatie creatieven, en werkgevers inzicht te geven in wat nodig is om deze talenten voor zich te winnen, en dat is volgens de onderzoeksresultaten goed gelukt.

450 talenten delen hun feedback

Het overkoepelende thema, From Mad Men to Next Gen, dat samen met de onderliggende subthema’s de 450 bezoekers (70% student en 30% starter) een goed carrièreperspectief moest geven, bleek een schot in de roos. Met behulp van een Minti-meter gaven de bezoekers hun feedback over de twaalf sprekers en de thema’s die door de panelleden zijn besproken. De organisatie heeft de interessantste feedback verzameld om deze met de markt te delen:

  • De voorkeur voor een eerste baan ging bij 67% van de bezoekers uit naar een ‘specialized agency’, 19% heeft een voorkeur voor het creatieve team van de adverteerder en 14% wist het nog niet.
  • 84% van de bezoekers stemde in met de stelling “A company’s legacy (origin) has a major incfluence on the work culture.”
  • 41% van de bezoekers gaf aan hun carrière te willen starten bij een local company, 31% internationaal, de overige 28% had geen voorkeur.
  • Werken voor klanten met `slechte’ invloed op onze maatschappij? 54% zegt “No Way!” en 46% vond het afhangen van de klantvraag, het doel en het merk.

We hebben voldoende duidelijkheid aan studenten en starters geboden
Met name de brede insteek van het programma was voor de Hogeschool van Amsterdam een belangrijke reden om actief een bijdrage aan het congres te leveren. Herman van Tilburg, HvA-opleidingen Communicatie + Creative Business, blikt terug op een geslaagde middag: “Het is voor studenten waardevol en noodzakelijk dat ADfest en dergelijke evenementen worden georganiseerd. De creatieve industrie is breed en continu in verandering. Om een beter beeld van hun toekomstperspectief te bieden moeten we divers talent laten zien hoe ze hun plek kunnen vinden binnen dit vakgebied en hen laten ontdekken waar ze goed in zijn. En dat hebben ze op ADfest absoluut gekregen.”

“Ik kan wel janken van geluk”

Rude Geurts, advertising student en bezoeker van ADfest kijkt meer dan tevreden terug op het evenement. Geurts: Vorige week ging ik op de valreep naar ADfest omdat ik meer wilde weten over de advertingwereld. De sprekers, de sfeer en de mensen die ik daar heb gesproken hebben mij dusdanig geïnspireerd dat ik daarna samen met stagepartner Lique heb besloten om alsnog mee te doen met de JongeHonden | YoungDogs-pitch. En daar hebben we een eervolle vermelding kregen! Ik kan wel janken van geluk en kan niet wachten op de volgende kans.”

Over VIA

VIA is hét netwerk dat de hele marketingketen verbindt en samen met de in totaal 260 leden de markt vooruithelpt. Een netwerk waarin plaats is voor data, media, creatie en technologie en voor iedereen in de branche. Van CEO’s tot starters en van professionals werkzaam bij adverteerders, media-, reclame- en communicatiebureaus en ad-techplatformen tot exploitanten en uitgevers. Want wij geloven dat verbinding de motor van vooruitgang is. Voor meer informatie: vianederland.nl

Over RA*W

Wij zijn RA*W – een non-profit organisatie gevestigd in Amsterdam. RA*W biedt een platform voor jong talent om hun loopbaan en zichzelf te ontwikkelen. Ben jij student of starter met 0 – 5 jaar ervaring? Sluit je aan bij onze community van ambitieus jong talent in de Nederlandse creatieve industrie. De RA*W-community staat open voor iedereen. Onze branche kan moeilijk zijn om binnen te komen, met verschillende aspecten die vaak onbekend blijven als je net begint. Daarom leren we studenten wat de reclame-industrie inhoudt en bieden we hen een weg naar de creatieve industrie. We helpen jonge professionals om hun vaardigheden verder te ontwikkelen naarmate ze verder komen in het veld. Wilt u meer? Kijk op onze website: we-are-raw.com

Over YoungDogs

De missie van YoungDogs is om kansen te creëren voor jong talent om het beste werk te leveren en hun volledige potentieel binnen de reclame-industrie te bereiken. We zijn ervan overtuigd dat verschillende perspectieven gelijk staan aan groei en jonge creatieven hebben dat potentieel. Jong creatief talent wordt te vaak buitengesloten of soms zelfs onontdekt, en we werken er hard aan om jonge creatieven te krijgen waar ze horen te zijn. Van een stage tot de bestuurskamer, van lokale netwerkevenementen tot het Cannes Lions Festival of Creativity; we helpen jonge creatieven daar te komen. Meer info op onze website: jongehonden.nl

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht