Industry Wire

Veranderingsmanagement stijgt in belang bij ITSM

Wassenaar, 21 april 2015 – Veranderingsmanagement wordt de komende jaren een steeds belangrijker onderdeel van IT Service Management. Het begeleiden en ondersteunen van IT-personeel is essentieel voor de slagingskans van een ITSM-project. Dat heeft te maken met de toegenomen eisen vanuit het management en de hoge verwachtingen bij medewerkers. Dit zijn de belangrijkste conclusies van Mproof, specialist in diensten en software voor IT Service Management, in de meest recente aflevering van Ondernemerszaken, een tv-programma van RTL Z. In de uitzending blikt Mproof vooruit op de ontwikkelingen die ITSM de komende jaren ingrijpend gaan veranderen. De uitzending is terug te zien op www.mproof.nl.

Hogere verwachtingen, meer complexiteit
De toekomst van IT Service Management verandert door de snel toenemende complexiteit van de werkomgeving en IT-infrastructuur. Ook worden de eisen die organisaties aan de IT-afdeling stellen strenger en verwachten eindgebruikers betere prestaties van hun digitale hulpmiddelen en de bijbehorende ondersteuning. Deze factoren maken het werk van een IT-beheerder complex en uitdagend. Steeds vaker worden externe specialisten ingeschakeld om IT-afdelingen te helpen met ITSM-uitdagingen, ook op organisatiekundig gebied. Organisaties hebben behoefte aan gespecialiseerde kennis en tooling.

Gerben van Kesteren, CEO van Mproof: “De sterke toename in mogelijkheden met zowel hardware als software heeft twee gezichten. Aan de ene kant kunnen organisaties dankzij allerlei IT-oplossingen efficiënter werken en zo de business en het bedrijfsresultaat verbeteren. Aan de andere kant vraagt de toegenomen complexiteit wel om specialistisch beheer. De interne IT-verantwoordelijke kan simpelweg niet langer alle ontwikkelingen bijhouden, zoals dat vroeger misschien wel kon.”

IT-beslissingen liggen vaker dan voorheen bij de business
IT-beslissingen worden vaker dan voorheen door de business gemaakt. Gerben van Kesteren: “In de ideale situatie gaan het management en de IT-afdeling samen om de tafel om te bepalen hoe IT kan bijdragen aan het bedrijfsresultaat. Er moet dan, behalve voor het technologische aspect, ook aandacht zijn voor processen en procedures, kennis en vaardigheden, de juiste verantwoordelijkheid bij de juiste personen en duidelijke instructies voor de eindgebruikers. Veranderingsmanagement is essentieel in IT-projecten.”

Michiel de Ruiter, COO van Mproof: “De implementaties van ITSM-oplossingen verlopen vandaag de dag anders dan in het verleden. Begeleiding van de eindgebruikers en goed nadenken over de processen die bij de implementatie komen kijken, zijn ook kernvoorwaarden. Vaak komen organisaties er achter dat ze behoefte hebben aan advies en ondersteuning in technologie, maar ook de softe kant. Een goede IT-dienstverlener biedt toegevoegde waarde aan beide kanten.”

——————–

Over Mproof
Al meer dan 15 jaar is Mproof specialist op het gebied van IT service managementsoftware en -diensten. Mproof richt zich op bedrijven in het middensegment en managed service providers die de oplossing bij organisaties in dit segment implementeren.

Mproof biedt daarbij een sterke combinatie van producten en diensten. De Clientele ITSM-software wordt in huis ontwikkeld en voorziet in een zeer complete en eenvoudig in te zetten service managementoplossing. Via een internationaal partnernetwerk wordt de software wereldwijd geleverd. De ervaring uit honderden ITSM-projecten zorgt ervoor dat Mproof alle kennis en kunde in huis heeft om klanten optimaal te ondersteunen bij al hun uitdagingen in service management. Voor meer informatie zie www.mproof.nl en volg Mproof op Twitter.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht