Industry Wire

Geplaatst door Tens Media

‘Verkoop merknaam V&D dient te worden teruggedraaid’

Ondernemers Marc Vroom en Richard Otto wilden op merknaam bieden, maar deze werd door curatoren niet in behandeling genomen. Gisteren is door hen schriftelijk een klacht bij de rechter-commissaris ingediend.

Bod
Vorige week vrijdag werd bekend dat Ronald Kahn en partners de merknaam ‘V&D’ hebben gekocht. De ondernemers Richard Otto (Tens Media) en Marc Vroom (achterkleinkind van V&D-oprichter Willem Vroom) hebben bij de rechter-commissaris van Rechtbank Amsterdam een klacht ingediend over de handelswijze van de curatoren. Ondanks Otto al begin maart per email heeft aangegeven te willen bieden op de merknaam hebben de curatoren hen buiten de onderhandelingen gehouden. Otto en Vroom willen nu transparantie over onderhandelingsproces en bij onregelmatigheden de verkoop terugdraaien om vervolgens samen een nieuw bod te kunnen doen.

Rechter-commissaris
De Rechter-commissaris houdt toezicht op het handelen van de curator. Op de curator rust onder meer de taak de activa van het failliete bedrijf te verkopen ten behoeve van de gezamenlijke schuldeisers. De curator heeft als taak een zo hoog mogelijke opbrengst voor de boedel te genereren. Als blijkt dat de curator zijn taken onvoldoende heeft uitgevoerd kan de rechter-commissaris de koop terugdraaien.

Klacht
Middels de ingediende willen de ondernemers duidelijkheid krijgen wat er daadwerkelijk is betaald en hoe het onderhandelingstraject is verlopen. De curator heeft al aangekondigd dat in juli een faillissementsverslag openbaar gemaakt zal worden. Het is echter onduidelijk of het verkoopproces en de hoogte van het bod op de merknaam specifiek in dit verslag worden vermeld. In de media hebben de curatoren en kopers tot op heden ook gezwegen over de hoogte van het definitieve bod.

Bimbobox
Richard Otto: ‘Opvallend is dat minder belangrijke inboedelonderwerpen zoals de Bimbobox veelvuldig aandacht hebben gekregen, terwijl de merknaam V&D niet door de curatoren in het openbaar werd vermeld. Uit frustratie dat de curatoren mijn bod afhielden, heb ik enkele weken geleden mijn interesse uiteindelijk via de pers kenbaar moeten maken. Door de media-aandacht voor de merknaam hadden curatoren de belangen voor de schuldeisers optimaal kunnen verdedigen. Het is immers hun taak om een maximale opbrengst voor de boedel te genereren. Doordat ik nooit een bod heb mogen doen, maar de curatoren zelf ook nooit de merknaam voldoende onder de aandacht van potentiele kopers heeft gebracht ben niet alleen gedupeerd, maar vooral de schuldeisers, waaronder leveranciers en de overheid.’

Vroom
Als blijkt dat het verkoopproces onjuist is verlopen en de koop door onrechtmatigheid teruggedraaid kan worden wil Otto samen met Marc Vroom een nieuw bod op de merknaam uitbrengen. Het is daarom voor alle partijen van belang om snel duidelijkheid te krijgen hoe het verkoopproces in detail is gegaan en wat de hoogte van het definitieve bod is geweest.

Kahn
Otto en Vroom nemen de huidige kopers Kahn/ Van Zetten niets kwalijk en zijn overtuigd van hun ondernemerschap. De curator dient echter te kijken naar de hoogste bieder en niet om het beste businessplan. Ze hebben twijfels of de curatoren op juiste wijze hebben gehandeld. Dit is de reden waarom zij ook tijdige transparantie eisen over specifiek deze verkoop.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht