Industry Wire

Geplaatst door MOSES

Viacom schakelt MOSES in voor positioneringscampagne TV zender Spike

Viacom Benelux, het bedrijf achter Nick Jr., Nickelodeon, MTV, Comedy Central en Spike, lanceerde eerde deze maand het tweede deel in de positioneringscampagne voor Spike. Spike is de nieuwste zender in het merkenportfolio van het mediabedrijf. In november2015 ging de zender van start met een avond- en nachtblok op de positie van Nickelodeon. Iets meer dan een jaar later, december 2016, is de zender naar 24 uur gegaan bij Ziggo. Dit vroeg om een stevige positioneringscampagne. Om de het DNA van de zender duidelijk neer te zetten, schakelde Viacom Benelux het marketing- & communicatiebureau MOSES in. Het verschil met een ‘traditionele’ aanpak zit met name in het uitwerken van drie duidelijke doelgroep profielen als basis voor de uitingen.

De merken van Viacom Benelux kenmerken zich door een scherpe en heldere profilering. Zo ook Spike. Spike geeft de Nederlandse kijker iets dat er nog niet was. De zender brengt spraakmakende en uitgesproken entertainment met een mix van reality, drama en (live) sport. Dit moest in de campagne duidelijk naar voren komen. Opvallend is de aanpak om vanuit het merk Spike in de campagne niet één specifieke boodschap te communiceren voor het massapubliek, maar er bewust voor een gesegmenteerde aanpak. De inzichten in de kijkersdoelgroep van Spike dienden als uitgangspunt voor de communicatie, creatieve uitvoering en middelen.

MOSES is, in nauwe samenwerking met het brandteam Comedy & EntertainmentViacom Benelux, aan de slag gegaan en ontwikkelde drie doelgroepprofielen ‘persona’s’ om de doelgroep van Spike neer te zetten. In alle uitingen zijn per doelgroep subtiele verschillen doorgevoerd in copy, kleur, muziek, voice over, montage tempo, zonder dat het afbreuk doet aan het sterke overkoepelende brand. De drie segmentaties op papier zijn dus geheel doorgevoerd in alle uitingen en de gesegmenteerde uitingen hebben vervolgens via drie media routes drie doelgroepen bereikt. De mediacampagne vertaalde zich naar TVC’s, out of home, bannering, digital performance, cinema spot en social.*
De keuze voor MOSES kwam voort uit de behoefte om niet alleen een effectieve campagne neer te zetten, maar een stap verder te gaan. Gedurende het proces was Viacom Benelux verantwoordelijk voor de merkbewaking en MOSES voor de creatieve uitvoering.
Deze maandging de vervolgcampagne van start toen nog eens 6 providers aankondigden dat zij Spike 24 uur per dag gingen doorgeven: KPN, Telfort, XS4ALL, Caiway, Glashartmedia en T-Mobile Thuis.
Credits
Klant: Viacom Benelux, Comedy & Entertainment brandteam
Bureau: MOSES
Titel: Positionering Spike TV
Verantwoordelijk bij Viacom Benelux: Bas de Kuiper, Yannick van der Kroft, Frans van Vleuten, Steven Kok, Arjan Noorderman en Justin Queen.
Verantwoordelijk bij MOSES: Johan den Heijer, Freek Henkes, Stefan Ormel en Nadia Shah.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht