Viaplay treedt toe tot Screenforce

Viaplay sluit zich per 1 juli aan bij Screenforce, de Nederlandse Total Video marketingorganisatie. Daarmee wordt Viaplay ook aangesloten op het kijkonderzoek van het Nationaal Media Onderzoek (NMO), dat vanaf 2 juni de kijkcijfers van Viaplay TV rapporteert. De salesactiviteiten van Viaplay in Nederland worden verzorgd door Talpa Media, het saleshouse van Talpa Network.
Met de komst van Viaplay groeit Screenforce naar veertien participanten, waaronder grote namen als Ster, Talpa Network, RTL Nederland, Disney, Warner Bros. Discovery en NBCU. Volgens Screenforce-directeur Michel van der Voort is Viaplay een interessante aanvulling als hybride broadcaster, met zowel lineaire zenders als streamingdiensten. Hij benadrukt dat het onderscheid tussen lineair en on demand steeds verder vervaagt en dat Screenforce zich richt op ‘premium video’: hoogwaardige videocontent in een veilige omgeving voor adverteerders.
Talpa Media CEO Allard Ruyl ziet de toetreding van Viaplay als een belangrijke stap richting verdere samenwerking binnen de Nederlandse videomarkt. Volgens hem leidt bundeling van krachten tot een groter gezamenlijk bereik, meer transparantie en meer impact voor adverteerders. De ambitie van Screenforce is dat in de toekomst alle aangesloten platforms, inclusief streamingdiensten, worden meegenomen in het kijkonderzoek, waarmee de videomarkt steeds beter in kaart wordt gebracht.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.