Viering 25 jaar internet

Op zondag 17 november is het vijfentwintig jaar geleden dat Nederland als eerste land in Europa werd aangesloten op het internet. Systeembeheerder Piet Beertema van het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) in Amsterdam ontving op 17 november 1988 per e-mail de mededeling dat het CWI – als eerste instelling buiten Amerika – officieel toegang kreeg tot NSFnet, een academisch computernetwerk dat later uitgroeide tot het wereldwijde internet.

In 1988 lukte het Beertema en zijn collega’s om na jarenlange voorbereiding (het CWI was toen al het centrale knooppunt binnen het Europese netwerk EUnet) toegang te krijgen tot het – toen nog Amerikaanse – internet, dankzij hun goede contacten in de netwerkwereld. De Amerikaanse internetpionier Rick Adams was Beertema’s voornaamste contactpersoon bij NSFnet. Andere academische en onderzoeksinstellingen in Nederland en de rest van Europa werden niet lang na het CWI aangesloten. In Nederland speelde ook SURFnet hierbij een belangrijke rol. Commerciële bedrijven volgden pas later en particulieren moesten tot 1993 wachten. Het CWI werd een belangrijk netwerkknooppunt tussen Europa en de VS.

Nog altijd loopt een deel van het Europese internetverkeer via het Amsterdam Science Park, waar ook het CWI is gevestigd. Dit verkeer loopt via de Amsterdam Internet Exchange (AMS-IX). Voor zijn werk ontving Beertema in 1999 de eerste koninklijke onderscheiding ooit aan een internetpionier uitgereikt: Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

Het CWI staat stil bij dit feestelijke jubileum tijdens haar jaarlijkse netwerkevenement CWI in Bedrijf dat op vrijdag 22 november 2013 wordt georganiseerd op het Amsterdam Science Park. Hier zal een gedenkplaat worden onthuld op de plaats waar het Nederlandse en Europese internet 25 jaar geleden begon.

Over CWI:
Het Centrum Wiskunde & Informatica (CWI) is sinds 1946 het nationale onderzoeksinstituut voor wiskunde en informatica. Het is gevestigd op het Amsterdam Science Park en is deel van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Het instituut heeft een sterke internationale positie. Ruim 150 wetenschappers doen er grensverleggend onderzoek en dragen de verkregen kennis over aan de maatschappij. Meer dan 30 van de onderzoekers zijn hoogleraar aan een universiteit. Het instituut heeft 22 spin-off bedrijven voortgebracht.