Vodafone doorbreekt barrières met 4G-bellen én wifi-bellen

Maastricht/Amsterdam, 21 November 2016 – Vodafone zet vandaag de volgende stap in de evolutie van mobiele telefonie met 4G-bellen (Voice over LTE of VoLTE) én wifi-bellen (Voice over WiFi of VoWiFi). Door gebruik te maken van de eigenschappen van 4G en wifi wordt de kwaliteit van mobiel bellen voor Vodafoneklanten verder verbeterd, zowel buitens- als binnenshuis. Klanten worden vanaf vandaag gefaseerd overgezet op deze nieuwe standaard van bellen en worden geïnformeerd zodra dat gebeurd is. Om gebruik te maken van 4G-bellen en wifi-bellen is een geschikt toestel nodig.
Telefonisch beter bereikbaar, buiten én binnen
Dankzij 4G-bellen zijn klanten telefonisch beter bereikbaar op locaties waar de 2G- of 3G-dekking niet optimaal is. Dit komt doordat de lage 4G-frequentie (800 MHz) beter in staat is grotere afstanden af te leggen en door bouwmaterialen als beton, glas en staal heen te dringen dan de hogere frequenties van 2G en 3G. Als de kwaliteit van een gesprek via 4G-bellen bínnenshuis onverhoopt toch niet naar behoren is, dan gebruikt de telefoon de beschikbare wifi-verbinding om met het mobiele netwerk te verbinden om zo het mobiele gesprek voort te kunnen zetten. Klanten hoeven niet zelf tussen technieken te schakelen.
Altijd de beste gesprekservaring
Bellen via 4G en wifi zorgt naast betere telefonische bereikbaarheid ook voor een betere HD-gesprekskwaliteit en een kortere ‘call set-up’ tijd, waardoor je sneller verbinding hebt met een andere beller. Daarnaast blijft de snelle 4G-dataverbinding tijdens het telefoongesprek bestaan, waardoor andere applicaties die de internetverbinding gebruiken niet worden onderbroken. Zo kun je tijdens het bellen makkelijker van andere applicaties gebruik maken om bijvoorbeeld bestanden of je locatie te delen.
Eben Albertyn, CTO van Vodafone Nederland: “Hoewel de Nederlandse mobiele netwerken qua buitendekking wereldwijd tot de top behoren, blijven er uitdagingen. Zo worden woningen en kantoren steeds beter geïsoleerd, waardoor we naar nieuwe manieren moeten zoeken om ook daar binnendekking te realiseren. Met 4G-bellen en wifi-bellen maken we handig gebruik van de natuurkundige wetten en innovatieve oplossingen om enerzijds de telefonische bereikbaarheid en anderzijds de kwaliteit van een telefoongesprek sterk te verbeteren. Hierdoor kunnen we onze klanten altijd de beste gesprekservaring bieden, zónder in te boeten op veiligheid van de belverbinding. Hoe het werkt? Dat leggen we uit in deze animatievideo.”
Wifi-bellen van Vodafone werkt in combinatie met alle wifi-netwerken in Nederland en komt dus ook beschikbaar voor Vodafoneklanten met een thuisabonnement bij een andere provider. Omdat het wifi-netwerk alleen gebruikt wordt om verbinding met het mobiele netwerk van Vodafone te maken – en het gesprek dus net als andere mobiele gesprekken over het Vodafone-netwerk verloopt –, worden de gesprekskosten verrekend met de belbundel van de klant.
Voor meer informatie over 4G-bellen en wifi-bellen, ga naar: www.vodafone.nl/4gbellen.
Voor meer informatie over hoe Vodafone zijn netwerk beheert en/of de prestaties van ons netwerk, kijk hier.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.