Industry Wire

Geplaatst door VUB

VUB-student richt mediaplatform voor studenten en populaire cultuur op

Een enthousiast team vrijwilligers lanceerde op 30 maart NXTPOP.be. De website brengt berichtgeving rond populaire cultuur en mikt tevens op studenten. Het project werd vier jaar geleden opgericht door een VUB-student en werkt met vrijwilligers.

Vier jaar na de lancering van Dagelijksvanalles.be – het initiatief rond Belgische muziek, concertrecensies, film & televisie – krijgt de nieuwswebsite met vrijwilligerswerking een nieuwe naam en een nieuwe missie. Sinds het project zich eind 2020 aansloot bij Start.VUB, het start-upprogramma van de Vrije Universiteit Brussel, kwam het project in een stroomversnelling terecht. Mede dankzij het mentorschap van Marc Frederix (ex-marketingdirecteur van de Nationale Loterij).

NXTPOP zal berichtgeven over populaire cultuur. Een van de belangrijkste pijlers blijft Belgische muziek; een sector die het platform al sinds 2017 extra in de kijker zet. Ook concertrecensies, festivals, Vlaamse en internationale film en televisie, tech en gaming zullen aan bod komen.

Daarnaast wil het platform met zijn berichtgeving beantwoorden aan andere noden in de leefwereld van studenten. Dat kan NXTPOP door jongeren aan het woord te laten via zijn vrijwilligerswerking. Onze missie? Populaire cultuur bundelen op één locatie voor jong en oud. Want naast de studentgerelateerde content is NXTPOP er voor iedereen die zich interesseert in populaire cultuur.

“De bezoeker blijft bij ons iedere dag kraakverse muziektips ontdekken, maar krijgt er vanaf nu steevast ook populaire cultuur bovenop. Denk aan streamtips op Netflix, Amazon of Streamz, maar ook aan te ontdekken museum of de recensie van een nieuwe game. Ook jongeren zetten we voortaan op de eerste rij. Een vurig opiniestuk? Een spraakmakende podcast? Het kan en mag bij NXTPOP.” – Steven Elias, oprichter

Jong talent in de kijker

Net zoals voorganger Dagelijksvanalles.be wordt NXTPOP gerund door een enthousiast team van vrijwilligers uit verschillende disciplines binnen en buiten de journalistiek en media. Het team bestaat grotendeels uit studenten. In de voorbije maanden werd de vrijwilligerswerking versterkt en ondergebracht in een vzw. De belangrijkste doelstelling van het nieuwe NXTPOP is dan ook om jong talent in de kijker te plaatsen en de kans te geven om praktijkervaring op te doen. Bij ons kunnen ze grenzeloos experimenteren en tegelijkertijd hun vaardigheden bijschaven.

“Ik heb de afgelopen jaren al doende enorm veel bijgeleerd. Als niet-professionele journalist kan ik alleen maar beklemtonen dat veldwerk me doen groeien heeft op journalistiek vlak. Toen ik in april 2017 tijdens mijn opleiding Rechten het project oprichtte, had ik nooit gedacht dat het vier jaar later nog zou bestaan. Nu willen we dezelfde kansen geven aan jongeren die het vak willen leren: alles kan en alles mag bij ons.” – Steven Elias, oprichter

Naast talenten in geschreven journalistiek, is NXTPOP ook steeds op zoek naar talenten in audiovisuele kunsten zoals foto- en videografie en podcasts (zie ‘Poppraat’, een podcast over muziek en het leven als student). Op die manier gaat NXTPOP ruimer dan enkel muziek, film en televisie. Zo zal in het najaar een documentaire verschijnen over jongeren met een eetstoornis.

NXTPOP zal de creatieve talenten ondersteunen met feedback en materiaal. Verder biedt het project lezingen aan door professionelen uit de journalistiek in samenwerking met studentenverenigingen.

“Ook fotografen krijgen bij ons de kans om hun talent te doen schitteren. Mijn eerste opdracht voor het toenmalige Dagelijksvanalles.be was de persconferentie ter gelegenheid van ‘Kamp Waes’ fotograferen. Er zijn weinig andere plekken waar ik dezelfde kansen gekregen zou hebben.” – Margit Vantoortelboom, co-oprichter

Over NXTPOP

NXTPOP is de opvolger van Dagelijksvanalles.be, een project opgericht in maart 2017 door Steven Elias (24). Het project was in eerste instantie een blog waar Steven zijn schrijfsels publiceerde. De student Rechten met een liefde voor journalistiek vulde in juli 2018 het team aan met vrijwilligers, waarna het project steeds meer doorgroeide naar een blog voor Belgische muziek, film en televisie. Sinds de opstart in 2017 gaf Dagelijksvanalles.be de kans aan een dertigtal gemotiveerde studenten om hun eerste stappen te zetten in de boeiende wereld van de cultuurjournalistiek.

In november 2018 verscheen de eerste concertrecensie op Dagelijksvanalles.be, wat tot het begin van de pandemie een belangrijke pijler bleef van de website. Het bestuur werd in oktober 2020 aangevuld met Margit Vantoortelboom (21), een muziekfotografe die eerder al voor Portland, School is Cool en Het Depot fotografeerde.

Dagelijksvanalles.be bereikt per maand gemiddeld 89.000 bezoekers, met een piekbereik in maart 2020 van 136.000 bezoekers en bijna 200.000 weergaven. Dat maakt van Dagelijksvanalles.be een vertrouwd merk voor jong en oud met een interesse voor populaire cultuur.

Na vier jaar zegt het project zijn vertrouwde naam vaarwel om zich klaar te stomen voor een nieuwe toekomst, onder de nieuwe naam: NXTPOP.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht