Geplaatst door Media Perspectives

Waarom live events groots zijn voor de tv- en video-sector

Het Eurovisie Songfestival dat naar Nederland komt, de populariteit van Fortnite, Twitch en Facebook Live, en grote sportevenementen als het WK voetbal die kijkers in hun ban houden: live is een belangrijk genre voor de video- en tv-sector. Tijdens het Cross Media Café Live is Life op dinsdag 9 juli presenteren Nederlandse mediapartijen welke nieuwe innovaties zij aan het ontwikkelen zijn op dit gebied. Op dit vakevenement van Media Perspectives en Beeld en Geluid delen onder andere Fox, NPO en Ex Machina hun visie op ‘live’.
Er zijn tegenwoordig weinig momenten dat ‘’iedereen’’ tegelijkertijd kijkt, maar als het gebeurt, dan gebeurt het op alle platforms en is het het gesprek van de dag voor iedereen. Ook voor kleinere groepen is ‘’live’’ ineens groot aan het worden – bijvoorbeeld op live gaming op kanalen als Twitch of livestreams via Facebook Live. Daarnaast staat voor volgend jaar een aantal grote live-events in Nederland op het programma: het Eurovisie Songfestival in Nederland, het EK Voetbal en de Formule 1 op Zandvoort. Kortom: live wordt steeds belangrijker voor de videosector. Welke nieuwe ontwikkelingen zijn er? Welke innovaties gaan binnenkort de markt veroveren?

Programma

Het programma start om 14:00 uur en sluit af met een netwerkborrel bij Beeld en Geluid. Op het programma staan de volgende sprekers:
  • Michelle Matse (FOX) gaat in op de succesvolle lancering van de TV serie Walking Dead waarbij fans live vragen konden stellen aan producer Denise Huth en steracteur Seth Gilliam via een livestream.
  • Shanna Nina is een Nederlandse ster op Twitch, het live streaming platform met wereldwijd 45 miljoen kijkers. Wat maakt live gamen en muziek maken zo populair, en hoe maakt Shanna gebruik van dit kanaal?
  • René Delwel en Jeroen van Rossum laten zie hoe United nieuwe technologieën (bijv. Augmented Reality) inzet om live uitzendingen nog sneller en beter in beeld te brengen.
  • Egon Verharen (NPO) blikt terug op het WK voetbal dat in 2018 voor het eerst in Ultra HD werd uitgezonden. Welke lessen heeft men daarvan geleerd? Hoe wordt de live UHD/HDR workflow bij (sport)evenementen tegenwoordig ingericht?
  • Jeroen Doucet (Ex Machina Group) geeft een overzicht van de laatste ontwikkelingen rond live interactie in de combinatie televisie, mobiel en online (Twitch, Facebook). Welke kansen biedt het Songfestival voor innovatie?
  • Johan Schaap (Fast Moving Targets) & Frank Tieskens (Geen Stijl) presenteren GeenPeil; een interactieve live-uitzending rond de Europese Verkiezingen met hoge betrokkenheid van het publiek.
  • Peter Bruggink (NEP Europe) gaat in op de nieuwe mogelijkheden voor live video en remote editen.
  • Frits Klok presenteert de technologie van TiledMedia, die gebruikt wordt voor VR360 of panoramische video streams. Bijvoorbeeld bij het live streamen van de FA Cup in 8K. Dat levert niet alleen een zeer scherp beeld op, maar ook nieuwe interactiemogelijkheden.
  • Stef van der Ziel (CEO Jetstream) demonstreert de toekomst met nieuwe business modellen van live streaming voor influencers, journalisten, gamers en marketeers.
  • Esther Hammelburg is onderzoeker bij het lectoraat Crossmedia en docent bij de HvA en laat zien hoe media benut kunnen worden om evenementen te verrijken en participatie te vergroten.
Cross Media Café Live is Life
Datum: dinsdag 9 juli
Tijd: 14.00-17.00
Locatie: Beeld en Geluid, Media Park Hilversum