Industry Wire

Geplaatst door Webs

Webs en SaaS Bazen community slaan de handen ineen

Webs en SaaS Bazen hebben de krachten gebundeld. Samen gaan de twee bedrijven SaaS-bedrijven helpen bij het aangaan van de unieke marketing- en salesuitdagingen van het vakgebied.

De nog altijd snel stijgende populariteit van SaaS (oftewel: Software-as-a-Service) is goed te verklaren. Afnemers hebben via de cloud altijd en overal eenvoudig toegang tot de software, die bovendien automatisch up-to-date blijft, zodat ook de beveiliging beter gegarandeerd is. Verder zorgt de levering via de cloud voor lagere kosten en kan eenvoudig worden op- of afgeschaald.

Voor SaaS-leveranciers biedt de abonnementsaanpak ondertussen een voorspelbare en constante maandelijks stroom aan inkomsten. Tegelijkertijd gaat zo’n businessmodel ook gepaard met de nodige uitdagingen. Dit is waar SaaS Bazen uitkomst biedt: precies zoals de naam doet vermoeden brengt het platform SaaS bazen samen.

“We informeren en inspireren SaaS-bedrijven – vooral founders en C-level bestuurders – over alle onderdelen in de bedrijfsvoering, zodat zij betere beslissingen kunnen nemen”, vertelt SaaS Bazen-oprichter Johan de Wit. “Het runnen van een SaaS-business is fundamenteel anders dan het runnen van een ‘conventionele’ business. De marketing is anders, sales is anders, de metrics waarop je stuurt zijn anders en de service is anders.”

Waar de verschillen met andere segmenten groot zijn, kan de snelgroeiende groep SaaS-bedrijven onderling juist veel van elkaar leren. “Er komen steeds meer SaaS-bedrijven, die voor dezelfde – relatief nieuwe – uitdagingen komen te staan”, legt De Wit uit.

Internationaal bestaan al langere tijd aardig wat initiatieven om kennisdeling te stimuleren, maar iets vergelijkbaars zag De Wit twee jaar geleden in Nederland nog amper. “Daar lag een kans, en dus hebben we destijds besloten om dat gat in te vullen, met als missie: founders/C-level executives van SaaS-bedrijven in Nederland en België met elkaar verbinden en het centrum worden voor kennis, netwerk en inspiratie.”

Inmiddels is SaaS Bazen daarmee een aardig eind op weg: het begon met een podcast, een jaar geleden kwam daar een online community bij, begin dit jaar online events en dit najaar zullen er ook weer fysieke events plaatsvinden.

Een community

Met de ontwikkeling van het multimediale platform verbreedt SaaS Bazen ook zijn doelgroep. “Tot op heden hebben we ons vooral gericht op founders, in de komende periode zullen we ook meer en meer relevant worden voor andere rollen binnen SaaS-bedrijven. Denk aan marketing managers, product owners, sales managers, de head of growth, enzovoorts.”

De nu bekendgemaakte samenwerking met Webs (een HubSpot Consultancy Partner) sluit hier naadloos op aan. De Wit: “Webs beschikt over veel SaaS-specifieke kennis op gebied van marketing en sales. Ze bedienen de top van de Nederlandse SaaS-markt en snappen heel goed wat de uitdagingen zijn rondom processen en mensen.”

“Met solutions rondom HubSpot hebben ze ook de middelen om SaaS-bedrijven verder te helpen met het creëren van inzicht en het centraal stellen van data binnen de organisatie”, vervolgt De Wit. “Ik zie HubSpot vaak als oplossing met de beste fit voor SaaS-bedrijven als het gaat om marketing/sales/service, vanwege de relevante features en schaalbaarheid van het product.”

Hun kennis van sales, marketing en het HubSpot-platform zullen de specialisten van Webs gaan delen in de community, de podcast en (online en offline) events. “SaaS-bedrijven die aangesloten zijn bij de SaaS Bazen Community krijgen op deze manier toegang tot kennis en content waar ze normaal gesproken niet zo eenvoudig aan kunnen komen”, aldus De Wit.

Drie uitdagingen voor SaaS-bedrijven

In het delen van kennis zal Webs zich in het bijzonder focussen op drie pijlers – of anders gezegd: oplossingen voor drie uitdagingen waar veel SaaS-bedrijven tegenaanlopen. Webs-oprichter en CCO Camiel Freriks geeft tekst en uitleg.

Ten eerste datakwaliteit in HubSpot. “Marketing-, sales- en klantteams die ambitieuze omzetdoelstellingen willen realiseren hebben data nodig om de juiste beslissingen te nemen die het bedrijf helpen om zijn ambities waar te maken”, legt Freriks uit. “Helaas beschikken de meeste teams niet over de juiste gegevens, of blijkt het lastig de juiste gegevens boven tafel te krijgen.”

Daardoor weten ze vaak niet aan welke knoppen ze moeten draaien of welk probleem moet worden opgelost. “Hoe beoordeel je wat je moet doen en aan welke activiteiten je meer of minder budget moet toekennen? Als SaaS-bedrijf heb je niet veel tijd om dit uit te zoeken. Je investeert zwaar in je go-to-market, en het maken van kostbare fouten kan je meters kosten die je hard nodig hebt om op te stijgen.”

De tweede uitdaging betreft het in HubSpot managen van de ‘recurring revenue’. “Het goed managen van verlengingen en nieuwe contracten is een belangrijke succesfactor voor ieder bedrijf dat een recurring revenue-model heeft”, licht Freriks toe. “Geen terugkerende impact betekent geen terugkerende inkomsten, en dus ook geen samengesteld groei-effect.”

Freriks erkent dat HubSpot traditioneel niet sterk is op dit gebied: “Voor veel SaaS-scaleups is de standaard HubSpot-tooling momenteel nog niet voldoende. Zij hebben meer geavanceerd maatwerk nodig. Dat is waar Webs in beeld komt. Wij werken samen met SaaS-scaleups om hun HubSpot-portal verder te optimaliseren voor het managen en laten groeien van de marketing- en salesprocessen die recurring revenue genereren.”

De derde pijler waarbinnen Webs zijn expertise deelt is account based marketing (ABM) met HubSpot. “Veel B2B SaaS-scaleups verwachten hun account-gebaseerde strategie op te starten of uit te breiden. Maar ondanks de hype worstelen veel bedrijven met het implementeren of schalen van ABM met HubSpot”, waarschuwt Freriks.

“2020 was een groot jaar voor HubSpot in termen van ABM-tooling,” licht hij toe. “Toch wordt er nog weinig kennis gedeeld rondom het inrichten van je account based-strategie in HubSpot. Die kennis hebben wij in huis en deze delen we graag met de markt. Wij helpen teams met het versnellen van hun account based-strategie, met een unieke mix van HubSpot, groei- en websitediensten.”

Organisaties verder helpen

SaaS Bazen-oprichter De Wit is blij en trots dat Webs zijn kennis nu zal delen met de SaaS Bazen Community. “Met hun expertise en ons bereik vormen we samen de ‘go to’-combinatie voor SaaS-marketing en -sales in Nederland en België. Ik geloof oprecht dat Webs x SaaS Bazen in Nederland en België de meest relevante plek is om je business naar het volgende level te tillen als je op HubSpot draait of daarop wilt overstappen.”

Freriks is op zijn beurt verheugd de krachten te bundelen met Saas Bazen. “Twee jaar geleden was er in Nederland geen één community voor SaaS-bedrijven. We merkten dat veel van onze SaaS-klanten zelf bij elkaar kwamen om kennis te delen, maar meer dan dat was er niet. Johan is in dit gat gesprongen, en dat is niet onopgemerkt gebleven! Mooi hoe hij founders en C-level bestuurders met elkaar verbindt. Hetzelfde doen wij met onze gratis cases en webinars. En hier hebben we elkaar uiteindelijk in gevonden.”

“Het mooiste aan deze samenwerking vind ik nog de filosofie en bereidwilligheid van Webs om hun kennis gratis te delen”, voegt De Wit tot slot toe. “Dit doen ze echt om organisaties beter te maken. Door veel van deze kennis te delen, gaat dit partnership waardevol zijn voor de community.”

www.saasbazen.nl 

www.webs.nl

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht