Week van inspiratie op de Universiteit Twente

Tussen 24 en 28 november vindt op de UT voor de eerste keer de ‘Week van Inspiratie’ plaats. Inspiratie is onmisbaar om te ondernemen en problemen op te lossen. Studenten van de UT organiseren deze week om de UT-gemeenschap en belangstellenden uit de regio te inspireren en daarnaast bekend te maken met de verschillende excellentieprogramma’s die de UT aanbiedt. Bekende sprekers als Ionica Smeets, Frans van der Helm, Dick Swaab, Bas Lansdorp en Tim Fransen zijn present tijdens deze Week van Inspiratie.

In deze week is er veel aandacht voor de Excellentieprogramma’s van Universiteit Twente. Onderwijsdirecteur van het honours-programma Miko Elwenspoek: “We laten het publiek graag kennis maken met de verschillende programma’s voor excellente studenten. Het gaat om studenten die getalenteerd, gemotiveerd én ondernemend zijn en die graag buiten gebaande paden treden. Drie van onze studenten zullen op dinsdag vertellen over hun ervaringen.”

Hoogtepunten

Wiskundige en wetenschapsjournalist Ionica Smeets opent de week met een voordracht over het gebruik van wiskunde in het dagelijks leven. Een greep uit het verdere programma: Bas Lansdorp, CEO en oprichter van Mars One, licht zijn motivatie toe achter de missie, die ook wel het ‘enkeltje naar Mars’ wordt genoemd en Gerhard Schwehm vertelt in zijn lezing over de landing op een komeet. De PHILAE, die vorige week op unieke wijze is geland op een komeet heeft bijvoorbeeld een magneetsensor aan boord die ontworpen is aan de UT. Andere hoogtepunten van de week zijn de multidisciplinaire discussies over onderwerpen als “De Bionische Mens”, met een lezing van Frans van der Helm en “Kunst en het Brein” met Dick Swaab. De bijeenkomsten vinden plaats tijdens de lunchpauzes (gratis lunch bij aanmelding) en ‘s avonds.

Promotiemarkt excellentieprogramma’s

Tijdens de lunch op dinsdag 25 november zullen drie studenten die deel hebben genomen aan een excellentieprogramma vertellen over hun (buitenlandse) ervaringen. Ook is er een promotiemarkt waarin alle excellentieprogramma’s zich presenteren.

Culturele avond

Op donderdag 27 november vindt er een culturele avond plaats vol muziek en interactieve kunst. Naast het Studenten Harmonie Orkest Twente geeft ook Tim Fransen, winnaar van het Leids cabaret festival van 2014, een optreden.

Dies Natalis

De Week van Inspiratie eindigt vrijdagochtend en dient als aanloop van de 53e Dies Natalis, die vrijdagmiddag 28 november plaatsvindt. Meer informatie, over bijvoorbeeld het programma, kunt u vinden op de site.

Aanmelden

Het volledige programma van de Week van Inspiratie kunt u vinden op www.utwente.nl/weekvaninspiratie. Alle activiteiten zijn gratis toegankelijk en er wordt voor lunch gezorgd. Er is een beperkt aantal plaatsen op volgorde van aanmelding. Let op: de voertaal van de lezingen is wisselend Engels of Nederlands.