Industry Wire

Wereldwijd onderzoek naar data-driven marketing onthult eensgezinde visie

Amsterdam, 5 november 2014 – Global DMA publiceert vandaag in samenwerking met Winterberry Group het baanbrekende internationale onderzoek The Global Review. Dit onderzoek naar de rol, inzet en invloed van data-driven marketing & advertising is uitgezet in 17 landen, waaronder Nederland. Meer dan 3.000 respondenten geven aan een rotsvast vertrouwen te hebben in de waarde van data-driven marketing & advertising en de groeiende bijdrage hiervan om de klant centraal te kunnen stellen. Dit is het grootste mondiale onderzoek dat door de marketingassociaties wereldwijd is uitgezet.

Ook al komen de respondenten uit verschillende landen en verschillende sectoren, ze zijn heel duidelijk eensgezind over één marketingfeit: data is belangrijk! Meer dan 80% van het wereldwijde onderzoekspanel is van mening dat data een enorm belangrijke rol speelt bij het behalen van de doelstellingen. Bijna iedereen (92,2%) verwacht dat data de komende jaren substantieel meer zal bijdragen aan hun marketing- & advertisingactiviteiten.

Een aantal belangrijke punten waarover de respondenten het wereldwijd eens zijn:

  • Het is een no-nonsense markt.Meer dan driekwart van de marketeers wereldwijd (77,4%) heeft er vertrouwen in dat data-driven marketing & advertising ook in de toekomst zijn waarde laat zien. Hoewel dit optimisme in alle landen redelijk gelijk wordt gedeeld, indexeren de marketeers in de opkomende landen (waaronder India, Brazilië en Zuid Afrika) het optimisme hoger dan in andere landen.
  • Budgetten gaan omhoog.Wereldwijd geeft 63,2% van de marketeers aan dat de uitgaven aan data-driven marketing & advertising het afgelopen jaar zijn gestegen. Ook voor het komende jaar blijven de uitgaven stijgen (bij 73,5% van de marketeers).
  • Data is digitaal. En digitaal is data. De vijf marketingkanalen die in het afgelopen jaar de meeste groei in het budget kenden, zijn allemaal digitale kanalen; website/e-commerce, social media, mobile, paid search engine marketing en online display advertising. Ook het komende jaar zullen deze kanalen weer de boventoon voeren qua stijging in de uitgaven.
  • Alles draait om de consument. De belangrijkste reden voor marketeers (52,7%) om te investeren in data-driven marketing & advertising is de vraag / behoefte vanuit de markt om relevante informatie en aanbiedingen te bieden en de consument centraal te stellen.

“Het is een geweldige prestatie dat zoveel marketingexperts wereldwijd hebben bijgedragen aan dit grootschalig onderzoek”, aldus Diana Janssen, directeur DDMA. “Wij vinden het belangrijk dat marketeers hun campagnes kunnen benchmarken, de budgetten in lijn met mondiale ‘best practices’ kunnen toewijzen en strategieën kunnen ontwikkelen waarin data zinvol, verantwoord en consumentvriendelijk wordt ingezet. De Nederlandse marketeer kan zijn voordeel doen met dit onderzoek.”

The Global Review is mede mogelijk gemaakt door MediaMath, een belangrijke partij in de markt van data-driven marketing strategie en technologie.

“Het bieden van een vloeiende en naadloze ‘customer journey’ is de heilige graal van marketing”, zegt Rachel Meranus, SVP marketing bij MediaMath. “Het onderzoek laat zien dat data de kern is en als meer en meer marketeers investeren in data-driven marketing, zullen zij zonder enige twijfel een hogere marketing ROI behalen.”

Jonathan Margulies, managing director bij Winterberry Group: “Vaak horen we juist de tegenstellingen of verschillen die de landen van elkaar doen onderscheiden, dit onderzoek onthult echter een universele constante: data doet er toe, het is heel belangrijk! In alle 17 landen bouwen marketeers op data om hun marketingdoelstellingen te realiseren om uiteindelijk de behoeften van zowel marketing als consument tegemoet te komen. Met dit onderzoek zien we wat er gebeurt in de data-driven economie en kunnen we trends signaleren die nieuwe kansen teweegbrengen voor de marketeers.”

“Het onderzoek is de basis voor een mondiale conversatie over data en haar nog altijd groeiende rol in marketing & advertising”, aldus Diana Janssen.

Over The Global Review

De resultaten van het onderzoek zijn vandaag gepubliceerd in het rapport ‘The Global Review of Data-Driven Marketing and Advertising’. Dit onderzoek is een initiatief van de Global DMA en is uitgevoerd door Winterberry Group. The Global Review is mede mogelijk gemaakt door MediaMath. DDMA vertegenwoordigt de Global DMA in Nederland en heeft samen met NIMA aan de verspreiding van de enquête gewerkt.

Het rapport is een benchmark van de huidige stand van zaken omtrent data-driven marketing & advertising van 17 deelnemende landen, met het doel om marketeers een beter inzicht te bieden van de markt en hun kansen en uitdagingen.

Aan dit onderzoek hebben 3.053 marketeers, adverteerders en service providers middels een online enquête deelgenomen. Samen vertegenwoordigen zij 17 landen: Argentinië, Australië, België, Brazilië, Duitsland, Frankrijk, Hongarije, Ierland, India, Italië, Nederland, Nieuw Zeeland, Singapore, Verenigd Koninkrijk, Verenigde Staten, Zuid Afrika en Zweden. Het onderzoek is tussen juli en september 2014 uitgevoerd.

Download

Het rapport ‘The Global Review of Data-Driven Marketing and Advertising’, inclusief de wereldwijde analyse en de appendix die de resultaten van alle 17 deelnemende landen bevat, is te downloaden via: www.globaldma.com/survey. Ook is de infographic van de The Global Review te downloaden.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht