Wereldwinkel naar Canday

Wereldwinkel heeft zonder bureau-oriëntatie gekozen voor creative agency Canday. Het bureau heeft zowel een nieuwe positionering als een nieuwe campagne ontwikkeld, waarmee de 200 vestigingen van Wereldwinkel een volgende fase ingaan. Hierbij is een betere balans gevonden tussen het verantwoorde, duurzame karakter enerzijds en een meer activerende, actuele en relevante detailformule anderzijds.
Oorsprong
Consumenten kennen de Wereldwinkels als destination shops, waar je naartoe gaat voor een duurzaam cadeau met een verantwoorde oorsprong. Een fairtrade geschenk dat gemaakt is door arbeiders en boeren uit ontwikkelingslanden die daar een eerlijke prijs voor krijgen en zo een menswaardig bestaan opbouwen. Gerdien Boers (Communicatiemanager bij Wereldwinkel): “Dat is nog steeds waar en dat blijft ook zo. Wat de nieuwe campagne hieraan gaat toevoegen, is vooral meer relevantie voor de consument, meer retail-slimheid en een meer actuele uitstraling van de winkels.”
Customer journey
De relevantie waar Boers over spreekt, heeft vooral betrekking op het beter aanhaken op de customer journey van de consument, aldus Natascha van den Ende (Client Services Director & Partner bij Canday). “Consumenten geven de ‘geschenken met een verhaal’ van de Wereldwinkel vooral bij bepalende levensmomenten, zoals een geboorte, een nieuwe baan, een huwelijk, samenwonen of een overlijden. Wie dan iets bijzonders wil geven, moet echt bij de Wereldwinkel binnenlopen of in de webshop kijken.”
Echte momenten
Op momenten die ertoe doen, een cadeau geven dat ertoe doet. Dat is de creatieve essentie van de nieuwe campagne die Canday ontwikkelde. Of zoals verwoord in het nieuwe merkthema van Wereldwinkel: “Echte momenten verdienen een eerlijk cadeau”. Rutger Rijken (Copy bij Canday) licht toe: “Door eerlijke producten met een goed verhaal te verkopen, creëert Wereldwinkel meerwaarde voor de makers, de wereld én haar klanten. En dat is onderscheidend in het retail-landschap. Gijs Zegers (Lead Design) vult aan: “De nieuwe look & feel benadrukt het authentieke karakter van de Wereldwinkels, maar verhoogt dankzij een mooi eigentijds design ook vooral de aantrekkingskracht van de formule. Zowel on- als offline worden de winkels een inspiratieplatform vol originele cadeaus.”
Elk detail
Canday heeft de volledige retail-signing onder de loep genomen, zegt Wesley van der Heijden (Design): “Alles wat je in de winkels en de webshop ziet, vertelt een verhaal. Vanuit de customer journey zijn we de visuele kaders van alle touchpoints opnieuw gaan definiëren, tot en met het cadeaupapier aan toe. Want dat is het eerste signaal dat de ontvanger krijgt en moet direct positieve associaties oproepen.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.