Werp je op als buurtexpert op Viaburen.nl

De website Viaburen.nl verbindt buurtbewoners online met elkaar binnen een nieuw sociaal netwerk. Uit verschillende postcodegebieden worden groepen gevormd, waarbinnen berichten gepost kunnen worden en ideeën gedeeld. Initiatiefnemer Andy Kalbvleesch: ‘Wij denken dat hier voor bijvoorbeeld makelaars maar ook zeker lokale detaillisten kansen kunnen liggen.’
‘Dit initiatief sluit aardig aan bij wat ik al jaren toejuich: dat makelaars het Amerikaanse voorbeeld volgen en zich meer opwerpen als de experts op gebied van hun lokale community’, zegt Vastgoedmarketeer Jannetta Dorsman hierover.
Burgemeester
Wie zich op de website Viaburen.nl aanmeldt, voert zijn postcode in. De eerste aanmelder in een bepaalde buurt wordt burgemeester en gaat de verplichting aan wekelijks minstens drie posts te plaatsen. De postcodes worden in groepen gedeeld die vergelijkbaar zijn met de indeling die het CBS hanteert.
Stad, Deelgemeente, Wijk
‘Het CBS werkt met verschillende groepsgroottes, zoals Stad, Deelgemeente en Wijk’, legt Kalbvleesch uit. ‘Dat doen wij ook. We maken onderscheid tussen buurtbewoners en lokale ondernemers: buurtbewoners worden binnen de kleinste groep verenigd, ondernemers kunnen straks kiezen uit de grootte van de groep waarbinnen zij willen communiceren.’
Kleinschaligheid
‘Voor buurtbewoners moet de kleinschaligheid van de groepen het uitgangspunt blijven, want de groep moet echt alleen de directe buurt beslaan. Als je een bericht plaatst over een buurtbarbecue, wil je dat dit alleen aan de buurt gericht is, niet aan de hele wijde omgeving’, legt initiatiefnemer Andy Kalbvleesch uit.
Amerikaans voorbeeld
In de Verenigde Staten bestaat een soortgelijke website met de naam Nextdoor.com. Een groot succes. Kalbvleesch: ‘Dat succes valt of staat natuurlijk met hoeveel gebruik er van de website wordt gemaakt. Het zijn de bezoekers zelf die de site vullen, die berichten delen. Hoe meer dat er zijn, hoe actiever en interessanter een community wordt. Ook voor ondernemers.’
Informatie delen
‘Ik denk dat dit initiatief zeker interessant kan zijn voor ondernemers, en specifiek voor makelaars’, meent Dorsman. ‘Bijvoorbeeld als zij de buurt(bewoners) kunnen overtuigen van hun kennis over de omgeving. Door informatie te delen over gewijzigde bestemmingsplannen, vergunningsaanvragen of over horeca, scholen, winkels en veiligheid.’
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.