De winnaars van de Reclamefolder Awards 2025 zijn bekend!

Tijdens het event Catch the Shopper op 3 juni jl. in Groenekan zijn de winnaars van de Reclamefolder Awards 2025 bekendgemaakt. Voor het derde jaar op rij werden de meest gewaardeerde folders van Nederland in het zonnetje gezet, op basis van de stem van de consument én de beoordeling van vakexperts.
Elke week vallen er talloze folders op de deurmat van Nederlandse huishoudens. Ook zijn er online veel folders beschikbaar. Maar welke folders spreken de consument nu écht aan? Bij de verkiezing van de Reclamefolder Awards wordt dit onderzocht door consumenten te vragen naar hun favoriete folders en deze te laten beoordelen. Een belangrijk doel van de verkiezing is om meer inzicht te krijgen in de mening van de consument over reclamefolders.
Dit jaar maakten vijfentwintig folderaanbieders kans op het winnen van de Reclamefolder Awards, zowel voor de papieren als de online folder. De volgende winnaars mochten het podium beklimmen:
- Albert Heijn – Reclamefolder Award voor de beste online folder
- Vomar – Reclamefolder Award voor de beste papieren folder
De online reclamefolder van Albert Heijn wordt vooral geroemd vanwege de aantrekkelijke vormgeving en de consistentie in de branding van de retailer. Deze wordt als zeer passend beoordeeld. Bovendien wordt het leesgemak van de folder, in het bijzonder op de mobiele telefoon bovengemiddeld gewaardeerd. Dit maakt de folder van Albert Heijn een van de meest inspirerende online folders.
De papieren reclamefolder van Vomar krijgt lof om haar duidelijkheid – met name in de manier waarop de folder past bij de uitstraling van de winkel en hoe de (scherpe) aanbiedingen worden getoond. Ook wordt deze folder bovengemiddeld positief beoordeeld op haar overzichtelijkheid, waardoor deze goed en prettig te lezen is.
Vakprijs
Naast de consumentenprijzen werd er ook een vakprijs uitgereikt. Een deskundig jury, bestaande uit zeven professionals op het gebied van concept, ontwerp, drukken, techniek of verspreiding van folders, selecteerde drie genomineerden: HEMA, Hornbach en Jumbo. Vervolgens bepaalden de bezoekers van Catch the Shopper via een stemronde wie er met de vakprijs vandoor ging.
De winnaar van de Reclamefolder Award Vakprijs is: HEMA
Opzet van de verkiezing
De reclamefolder is nog altijd een van de krachtigste middelen om het shopgedrag consumenten te beïnvloeden. Ook dit jaar bepaalden consumenten zelf wie de Reclamefolder Awards wonnen. Het consumentenpanel van marktonderzoeksbureau Markteffect stemde in twee rondes op de beste reclamefolders van 2025.
In een representatief onderzoek onder ruim 3.000 consumenten is in twee fases onderzocht welke folders het meest in de smaak vallen. In de eerste fase kregen ruim 1.500 respondenten de kans om spontaan, zonder suggesties, aan te geven welke folders zij het meest aansprekend vonden. Dit leverde een waardevolle longlist van 25 folders op. Daarbij werd telkens gevraagd of men de online of papieren versie bedoelde, om beide categorieën zuiver te kunnen beoordelen.
In de tweede fase beoordeelden nog eens ongeveer 1.500 consumenten de folders uit de longlist op criteria als aantrekkelijkheid, overzichtelijkheid, scherpte van aanbiedingen en de mate waarin de folder aanzet tot winkelbezoek. Deze beoordelingen resulteerden in een duidelijke ranking van de folders die het meest gewaardeerd worden door de consument.
Noot voor de redactie
De verkiezing van de Reclamefolder Awards is een initiatief van ISMI en CuriousYou. De uitreiking vindt jaarlijks plaats tijdens Catch the Shopper. Het onderzoek wordt uitgevoerd door Markteffect.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.