Industry Wire

Geplaatst door Fabrique [merken, design & interactie]

Xwashier maakt van heel Nederland een museum

Het Nationaal Historisch Museum lanceert deze week xwashier. Xwashier vertelt bijzondere verhalen over bijzondere plaatsen uit de vaderlandse geschiedenis. De website en de app maken heel Nederland tot een museum. Een museum dat leeft. Xwashier is het resultaat van een unieke samenwerking tussen het Nationaal Historisch Museum, Vandejong en Fabrique.

Vandejong en Fabrique bevochten elkaar aanvankelijk in een pitch voor de opdracht. ‘Ontwikkel een concept en campagne voor ‘Plaatsen innl’, een project waarmee het Nationaal Historisch Museum historische locaties in Nederland ontsluit.’ Dat was de opdracht waarmee Vandejong en Fabrique aan de slag gingen.
Vandejong veranderde de oorspronkelijke naam van het project in ‘Ik was hier’, een merkconcept dat de geschiedenis van de locaties tot leven brengt via persoonlijke verhalen over vroeger en nu. Fabrique ging aan de slag met beeldherkenning voor de iPhone en ontwikkelde opvallende markers.

Verliefd
Het Nationaal Historisch Museum werd verliefd op beide ideeën. Het leidde tot een verrassende samenwerking tussen Vandejong en Fabrique, waarbij het hielp dat beide bureaus in broedplaats Duintjer CS in Amsterdam huisden. De bureaus combineerden de concepten. Waarna Vandejong alle offline communicatie verzorgde en Fabrique zich stortte op de online middelen zoals de app en de website.

‘Ik was hier’ werd ‘xwashier’. Het merk xwashier koppelt persoonlijke herinneringen aan grote gebeurtenissen, verbindt heden met verleden en mensen met locaties. De ‘x’ kan staan voor een persoon, maar ook voor een gebeurtenis, een gebouw of een plek. En de ‘x’ kan dienen als markering van die plek. Elke locatie krijgt een marker opgebouwd uit twee beelden die het verhaal van de plek illustreren. De marker is daardoor naast de sleutel tot de app ook een klein verhaaltje over de plaats.

Als eerste over de Afsluitdijk
Het Nationaal Historisch Museum markeert jaarlijks ongeveer 50 historische plaatsen rondom een thema. ‘Land en Water’ is het eerste thema in Nederland. En daarbuiten, want ook Suriname, Saba en Manhattan spelen een rol in de vaderlandse geschiedenis. Presentator Hans Goedkoop presenteert de video’s over de locaties. Video’s met verhalen verteld vanuit personen, zoals Grietje Bosker, de vrouw die stiekem als eerste over de Afsluitdijk liep.

Ingecheckt met de app kun je zien wie er eerder de plek bezochten en je eigen verhaal toevoegen of reageren op dat van anderen. De locatie kun je weer delen via twitter en facebook. Met het verzamelen van zoveel mogelijk markers zijn weer prijzen te verdienen.

Bier en poëzie
‘De Nieuwe Collectie’ verbindt acties en producten aan xwashier. Nederlandse striptekenaars maakten tekeningen van het thema Land en water. In de toekomst is nog veel meer mogelijk. Een Limburgse brouwerij die als oudste bierbrouwer van Nederland een speciaal biertje koppelt aan xwashier. Een televisiedichter die poëzie wijdt aan turfafgraving in Kamerik. Of een Zeeuwse popgroep die de Deltawerken bezingt.
Xwashier doorbreekt de fysieke grenzen van het museum. Door de slimme inzet van multimedia en één heldere merkgedachte frissen Vandejong, Fabrique en het Nationaal Historisch Museum de vaderlandse geschiedenis op. Video’s bekijken, verhalen lezen en de app downloaden kan nu op xwashier.nl. Maar het echte verhaal beleef je natuurlijk het beste met de app op de locaties zelf.

Website: http://www.xwashier.nl
iPhone app: http://itunes.apple.com/us/app/xwashier/id436744605?mt=8&ls=1

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht