Industry Wire

Geplaatst door Tele2

Zeven op de tien Nederlanders klaar met online negativiteit

Diemen, dinsdag 19 december 2017 – Al voor de wekker gaat, vliegen de negatieve tweets en berichten op social media ons om de oren. Zeven op de tien Nederlanders zijn helemaal klaar met de negativiteit online. Nederland vindt dat het aantal boze reacties online in drie jaar tijd flink is toegenomen (62%) en dat de toon harder is geworden (66%). Dit en meer blijkt uit onafhankelijk onderzoek dat Tele2 liet uitvoeren naar dit maatschappelijke probleem. De telecomprovider slaat de handen ineen met vlogger en artieste Famke Louise (bekend van de nummers ‘Op me monnie’ en ‘VROOM’), die afgelopen weken busladingen negatieve reacties over zich heen kreeg. Vanuit de kerstgedachte roept de telecomprovider op vanaf morgen zo veel mogelijk liefde online te verspreiden met de hashtag #hatersgonnalove, met als doel ‘online haters’ aan te pakken. 
Dikke huid
Bijna de helft van online Nederlanders (46%) wordt één tot meerdere keren per week geconfronteerd met negatieve reacties op social media. Facebook staat met stip op één in de lijst met online kanalen waar we dit het meest ervaren, gevolgd door Twitter en YouTube. Vlogger Famke Louise kreeg afgelopen weken veel online haters over zich heen nadat ze haar nummers ‘Op me monnie’ en ‘VROOM’ dropte. Ze is te zien in de video waarin Nederlanders worden opgeroepen zo veel mogelijk online liefde te verspreiden en zegt: “Het lijkt misschien of het me niets doet maar natuurlijk word ik geraakt door respectloze opmerkingen die online over mij verschijnen. Ik ben ook een mens en lees die reacties onder mijn video’s en posts, daar lijkt niet iedereen bij stil te staan. Ik blijf in ieder geval doen wat ik leuk vind en door happy en trots te blijven, hoop ik een voorbeeld te zijn voor jongeren die ook met online negativiteit te maken krijgen.”
Make love not war
Social media brengen veel goeds, ze verbinden mensen letterlijk met elkaar, maar er zijn natuurlijk ook schaduwkanten. 71 procent van de Nederlanders vindt het bijvoorbeeld makkelijker om online negatieve gevoelens te uiten dan in het ‘echte leven’. Dit geldt vooral voor jongeren onder de 30 jaar (75%), juíst de doelgroep die veel tijd online spendeert. Mark Deuze, Hoogleraar Mediastudies aan de Universiteit van Amsterdam: “Wat sociale media mooi maakt, is de kans om te zien en gezien te worden. Op het internet kunnen we in contact komen met anderen – niet alleen met iedereen die het met ons eens is, maar ook met andersdenkenden en vreemden. Juist daarom is het zo belangrijk elkaar niet aan te vallen online, maar juist te investeren in dialoog en wederzijds begrip. Dat levert uiteindelijk altijd het meeste op.”
Over #hatersgonnalove
De speciale kerstboodschap is via deze link te bekijken, GIF-jes en soundbites om online een enorme bak liefde te kunnen verspreiden zijn onderstaand te downloaden óf via tele2.nl/hatersgonnalove beschikbaar vanaf 20 december. Op woensdag 20 december rijdt tramlijn 2 tussen 06.00 en 00.30 uur door Amsterdam en kunnen mensen inchecken door middel van een knuffel met de trambestuurder. Cilesta van Doorn van Tele2: “Wij geloven dat iedereen zich onbeperkt zorgeloos in bijvoorbeeld Instagram of YouTube moet kunnen onderdompelen. Dit betekent wat ons betreft ook dat iedereen vooral van de leuke kanten moet kunnen genieten – zonder geconfronteerd te worden met online negativiteit. We vinden dat wij hier een belangrijke rol in moeten spelen en vanuit de kerstgedachte roepen wij Nederland op om online haters te overladen met liefde met de hashtag #hatersgonnalove. Want liefde is altijd sterker dan haat.”
Over het onderzoek
In opdracht van Tele2 voerde onderzoeksbureau PanelWizard Direct in december 2017 onafhankelijk onderzoek uit naar hoe Nederlanders denken over en omgaan met ‘online haters’. Zijn er meer online haters actief dan drie jaar geleden, op welke kanalen laten zij van zich horen en hoe vaak? Wat doet dit met ons? In totaal namen meer dan 1.000 respondenten vanaf 16 jaar deel aan het onderzoek. De uitkomsten zijn representatief voor de Nederlandse bevolking op geslacht, leeftijd, opleiding, gezinssituatie en arbeidsparticipatie.
Overige resultaten uit het onderzoek:
  • Vrouwen hebben, nog vaker dan mannen, genoeg van het online bashen; 73 procent vindt dat men beter moet nadenken voordat ze iets online posten.
  • 62 procent vindt dat het aantal hatelijke reacties online de afgelopen drie jaar is toegenomen. Voor vrouwen geldt dit nog meer dan voor mannen (64 versus 59%).
  • 66 procent vindt dat de toon van de berichten harder is geworden. Vrouwen ervaren dit nog sterker dan mannen (71 versus 62%). Jongeren onder de 30 jaar ervaren dit aanzienlijk vaker, net als mensen tussen de 40-49 jaar oud.
  • 71 procent vindt het makkelijker om online negatieve gevoelens te uiten dan in het echte leven. Dit geldt voor zowel mannen als vrouwen; daar zit geen verschil tussen. Dit geldt vooral voor jongeren onder de 30 (75%).
  • Slechts 18 procent geeft aan spijt te hebben van negatief online gedrag. Mannen hebben overigens eerder spijt van online negatief gedrag (22%) dan vrouwen (15%). Een kwart van de mensen onder de 39 jaar heeft wel eens spijt gehad van een negatieve reactie online.
  • Slechts 10 procent geeft toe zich zelf ook wel eens schuldig te maken aan online haatgedrag.
  • 53 procent denkt dat een campagne over negatieve/boze reacties op sociale media/online mensen bewuster kan maken van hun gedrag.
  • Opvallend genoeg vindt een kwart van alle mensen onder de 39 jaar dat ze het recht hebben hun mening online te verkondigen, ook als ze daarmee iemand kwetsen. Mannen hebben overigens iets vaker spijt van hun online negatieve/boze reacties (22%) dan vrouwen (15%).
Over Tele2
Fearlessly liberating people to live a more connected life – dat is de missie van Tele2. Wij geloven dat een connected life een beter leven is. Daarom is het ons doel om connectiviteit steeds toegankelijker te maken voor onze klanten, ongeacht waar of op welk moment dat nodig is. Sinds Jan Stenbeck in 1993 ons bedrijf in Zweden oprichtte, zijn we een onverzettelijke uitdager van voormalige staatsmonopolies en andere gevestigde providers. Tele2 biedt mobiele diensten, vast breedband en telefonie, datanetwerkdiensten, content services en mondiale Internet of Things-oplossingen. Elke dag genieten onze 17 miljoen klanten in negen landen waaronder Nederland van een schandalig snelle draadloze experience via onze prijswinnende netwerken. Tele2 is sinds 1996 genoteerd aan de NASDAQ OMX-beurs in Stockholm. In 2016 bedroeg de netto-omzet van de Tele2 Group SEK 28 miljard en realiseerden we een operationele winst (EBITDA) van SEK 5,3 miljard. Voor definities of maatstaven verwijzen we naar ons jaarverslag over 2016. Meer nieuws en informatie over Tele2 Nederland vind je via newsroom.tele2.nl

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht