Zoomin.TV grootste Europese netwerk op YouTube

Amsterdam, 19 nov 2013 – Het Amsterdamse Zoomin.TV, voornamelijk bekend van de (nieuws)video’s op internetsites heeft groot succes met zelf geproduceerde video content en formats in de categorieën Nieuws, Entertainment, Muziek en Games. Vooral het laatste segment is wereldwijd erg populair. Met ruim 500.000 abonnees is het channel zoomingames het Zoomin.TV vlaggeschip van de in totaal 34 channels met eigen geproduceerde video content. Naast YouTube doet de Zoomin.TV video content het ook goed op platforms zoals bijvoorbeeld Daily Motion, Blinkx en tientallen anderen.
Door de populariteit van de eigen channels hebben wereldwijd vele andere YouTube channels zich aangesloten bij Zoomin.TV. In de afgelopen 12 maanden is daardoor een zogeheten Multi Channel Network (MCN) opgebouwd met in totaal meer dan 6.000 channels. Daarmee is Zoomin.TV nu de nummer 1 in Europa en de nummer 14 wereldwijd en werd voor het eerst de grens van 200.000.000 bekeken video’s per maand doorbroken. Veruit het grootste deel van dit miljoenenpubliek – circa 25% – komt en kijkt vanuit de Verenigde Staten naar Engels en Spaanstalige channels. In Nederland kijken zo’n 5 miljoen mensen per maand. Om de groei te bestendigen zal Zoomin.TV zich naast op de Engelstalige gebieden ook steeds nadrukkelijker richten op de groeimarkten in zowel Zuid Amerika en Azie en daar activiteiten ontplooien.
Het MCN beheert namens partnersites ook het copyright op YouTube, waardoor de inkomsten voor rechtenhouders significant hoger liggen. De belangrijkste redenen voor een channel om zich bij het Zoomin.TV MCN aan te sluiten is de potentie voor groei in views en abonnees en de groei in RPM (revenue per duizend views). Zoomin.TV bewerkstelligt dit door middel van cross promotion tussen channels in het MCN en doordat Zoomin.TV naast YouTube ook zelf reclamecampagnes inboekt op haar MCN inventory door middel van haar door YouTube gecertificeerde ad servers. Daarnaast is Zoomin.TV voor MCNs uniek omdat het niet alleen op YouTube distribueert maar ook daarbuiten, via het wereldwijde netwerk van ruim 2.000 websites.
Jaap van den Berg, directeur binnen Zoomin.TV verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het MCN: “MCN’s op YouTube hebben de afgelopen tijd een stormachtige groei laten zien. Tegelijkertijd hebben televisie- en filmproductiebedrijven steeds meer moeite om een jonger publiek te bereiken, welke meer en meer naar online televisie gaat. Deze twee ontwikelingen gecombineerd zorgden het afgelopen jaar voor een groot aantal acquisities en deelnemingen met groeiende market waarderingen. Zo werd AwesomenessTV in Mei dit jaar – vergelijkbaar in views met Zoomin.TV – door Dreamworks overgenomen tegen een waardering van 150 miljoen dollar. Grotere netwerken zoals MakerRPM haalden 44 miljoen dollar op bij Time Warner en Machinima 35 miljoen dollar bij Google. Dit komt neer op een waardering van rond de 600 dollar per 1.000 views per maand”.
De onstuimige groei van het Zoomin.TV MCN lijkt vooralsnog alleen maar te versnellen. Ook komt er steeds meer premium content, dat voorheen alleen maar beschikbaar was via off-line televisie, via YouTube beschikbaar in VOD (Video on Demand) en SVOD (Subscription based Video on Demand) channels. Met haar MCN heeft Zoomin.TV zich in de Europese voorhoede geplaatst om te kunnen profiteren van de door experts al langer verwachte ‘boom’ in on-line video consumptie. Om naast short form ook met long form content te kunnen profiteren van het enorme bereik van dit netwerk lijkt het waarschijnlijk dat Zoomin.TV in de komende maanden zal gaan samenwerken met een van de grotere mondiale spelers in premium content productie. Het is mooi om te zien dat wij naast creatieve productiebedrijven als Endemol, Talpa en Eyeworks ook op distributiegebied een wereldspeler in Nederland hebben. Zie bijgevoegde infographic.
Over Zoomin.TV
Zoomin.TV (Telegraaf Media Groep heeft een meerderheidsbelang in de Nederlandse activiteiten van het bedrijf) biedt kijkers de mogelijkheid om het nieuws te kijken waar en wanneer ze willen. Meer dan 1,1 miljard Zoomin.TV video’s worden elk jaar bekeken over de hele wereld. Daarnaast commercialiseert Zoomin.TV jaarlijks meer dan 2 miljard video impressies. Zoomin.TV is de grootste producent van online video nieuws in Europa en publiceert dagelijks ongeveer 400 nieuws video’s in 15 talen op meer dan 2000 websites in 14 landen. Zoomin.TV produceert veel van zijn eigen content zelf en werkt samen met meer dan 130 content providers wereldwijd. De nieuwscategorieën van Zoom.in bestaan uit: nationaal nieuws, internationaal nieuws, sport, entertainment, film & muziek, games, financiën, auto, wedstrijden, misdaad, vrouwen, gadgets, mode en meer. www.zoomin.tv
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.