-

‘Wearables in je spijkerbroek zonder dat je het weet’

Nog even en dan worden wearables zonder dat je het weet verwerkt in jassen, truien en horloges. Dat stelt wearable-onderzoeker Nick Spencer van ABI Research. Hij onderzoekt wat mensen doen met de nieuwe draagbare kleine computertjes, die we nu bijna iedere dag op Kickstarter zien voorbij komen. Te veel om bij te houden, waar gaat het heen?

Praten met je armband

Volgens Spencer duurt het niet lang meer voordat e-mail gewoon aan je wordt voorgelezen: je praat tegen je armband en die spreekt terug. Je ketting weet je bloeddruk, je zweetbandje weet je hartslag en je jeans weet waar je bent. Voor ieder voorbeeld kan je vast wel een groot apparaat vinden dat dat al doet, maar wie om je heen gebruikt dit al echt?

“Onderzoek toont aan dat mensen dit vooral nuttig zullen vinden als het om hun gezondheid gaat, of om hun fitness”, zegt Spencer. “Een bedrijf als Adidas kan daar een concurrerend voordeel uithalen door middel van CRM. Als ze bijvoorbeeld weten hoe vaak hun schoenen worden gebruikt, kunnen ze de klant een aanbieding doen als de schoenen versleten zijn. En Adidas kan sensoren in de schoenen doen om te meten of iemand scheef loopt of platvoeten heeft en daar dan speciale schoenen voor aanbieden. Het gaat om de data analyse die je uit de wearables haalt en de commerciële service die je daar dan omheen bouwt. Zo kun je klanten op een nieuwe manier aan je binden.”

‘Google Glass is een hype’

Voorbeelden van wearables nu zijn bijvoorbeeld de Misfit Shine, een kleine soort button die je als clip kan dragen, maar ook als horloge of ketting, die je activiteiten en slaap in de gaten houdt op een manier dat je er geen last van hebt. Nu al leverbaar voor 100 dollar. En natuurlijk Google Glass, die volgens Spencer vooral een hype is. Hij denkt wel dat er veel verkocht gaan worden, maar vooral voor gespecialiseerde toepassingen bij grote ondernemingen. Volgens de onderzoeker is de bril te ‘invasive’.

De wearables van de toekomst hebben geen touch screen, maar zijn fashionable en stylish met de juiste esthetiek. Daarna verdwijnen ze in je kleding en koop je ze gewoon in de kledingwinkel.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond