-

Case CliniClowns: Facebook fangroei 65 procent in één week

Een oproep aan alle fans om CliniClowns mee te helpen om 20.000 fans te bereiken voor het einde van het jaar was een groot succes. Een dag later had CliniClowns 20.000 fans, en daar hield het niet bij op. Zes dagen nadat de post geplaatst was, waren er al 30.000 fans. Een groei van 65 procent in één week.

Een beschrijving van de Facebookactie van CliniClowns aan de hand van cijfers.

Fans:
30 oktober 2013:     18.694
6 november 2013:   30.883
Groei:                    +65 procent

Fans1
(Totaal aantal Facebook fans CliniClowns okt-nov)

Niet alleen het aantal fans maar ook het bereik en de interactie (PTAT) op de pagina van CliniClowns kreeg een enorme boost. Het totale bereik steeg binnen een week met 322 procent en de interactie met 398 procent.

Interactie (PTAT)
30 oktober 2013:     13.349
6 november 2013:   66.509
Groei:                     +398 procent

Totale bereik
30 oktober 2013:    262.687
6 november 2013:  1.110.569
Groei:                   +322 procent

Interactie
(Interactie (PTAT) CliniClowns okt-nov)

Dit grote succes is te wijden aan de actieve deelname van de achterban (fans) en de strategie die CliniClowns hanteert op socialmedia.

Post
Hoe kan het dat een post voor zo’n enorme boost zorgt?

3
(Klik op de afbeelding hierboven om de post op Facebook te bekijken)

1. Aanzetten tot actie
Om een zo goed mogelijk resultaat te krijgen, moet je je fans aanzetten tot actie. Vragen om een like, een comment, of zoals in dit geval, een share. Het resultaat? Het aantal likes en comments zijn bij elkaar opgeteld goed voor iets meer dan tien procent van het aantal shares.

2. Het stellen van een doel
Door een doel te stellen en te communiceren, is voor iedereen duidelijk waar ze aan mee helpen. In dit geval is ook real time te volgen of het doel al bereikt is. Dit zorgt ervoor dat de fans actief kunnen participeren en direct zien dat ze een steentje hebben bijgedragen.

3. Simpel
Geen ingewikkelde acties, invulformulieren of tags, maar door alleen de post te sharen, help je CliniClowns al mee. Door het laagdrempelig te houden is de kans vele malen groter dat een grotere groep mensen participeert.

4. Visueel aantrekkelijk
De foto van het lachende kind met aan beide zijden een CliniClown is een heel sterk beeld en geeft direct weer wat CliniClowns doet en waar het voor staat. De tekst in de afbeelding is ook erg subtiel en allesbehalve schreeuwerig.

Post resultaat
Likes:            4.061
Comments:    182
Shares:          32.142

Bereik
Organisch:     984.064
Viraal:           982.016
Betaald:            3.584+ 
Totaal:            987.648

Gefeliciteerd CliniClowns met dit verdiende succes!

4

Deel dit bericht

1 Reactie

Rick

Ik denk dat het succes ook terug te voeren is op CliniClowns an sich. Het is een organisatie met een doel waar je niets tegen kunt hebben en daardoor zeer ‘likeable’ is. Ik vermoed dat je bij andere goede doelen met een vergelijkbare actie hetzelfde effect ziet. Als een commerciële organisatie een vergelijkbare actie zou opzetten, is het effect veel minder denk ik

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond