-

Verhoog social engagement met kiesmechanisme

Verschillende bedrijven laten zien dat je online je engagement kunt verhogen door je achterban voor een keuze te stellen. Deze keer behandelt IIZT in het terugkerende Social War onderzoek Miss Etam, G-Star Raw en Lacoste. Ze laten zien hoe zij de PTAT van hun merk tot meer dan 300 procent verhogen door de interactie te zoeken met hun volgers op Facebook.

Laat kiezen

Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat meerdere merken het engagement met hun achterband weten te verhogen door deze simpelweg voor een keuze te stellen. Dit verhoogt de interactie, het aantal Facebook likes, Facebook shares en Facebook commentaren  en daarmee schiet de PTAT omhoog. Iedereen wil immers wel iets te kiezen hebben in het leven.

Cijfers

  • In de meting van Februari 2015 laat Miss Etam een PTAT stijging van +167 procent zien;
  • In de meting van februari en maart 2015 laat G-Star Raw een PTAT stijging van 76 naar 212 procent;
  • In de meting van December 2014 spant Lacoste de kroon met een PTAT stijging van +389 procent.
Miss Etam

Het modieuze degelijke en oer-Hollandse Miss Etam laat haar achterban uit een drietal outfits kiezen. Dit doen zij door hun achterban de keuze te maken maken uit een Facebook interactie opties. Zo kan je als Mis Etam fan jouw favoriete outfit delen, liken en erop reageren. Het brengt Miss Etam in februari 2015, 2.887 likes, 1.748, 418 shares en een daarmee een PTAT stijging van 118 procent.

Screen-Shot-2015-03-04-at-10.24.05-AM

Dit zorgt naast een hoge engagement voor een beknopte presentatie van de nieuwe collectie en geeft Miss Etam directe feedback van haar fanbase.

G-Star

We zien dat het Nederlandse jeansmerk G-Star Raw de achterban laat kiezen tussen tight of wide jeans met de campagne #tightorwide. Als modemerk is het van belang om relevant zijn, dus wil je opvallen. Engagement is hiervoor groot belang, het zijn immers hun fans die de campagne maken. Het is de combinatie van de interesse van jouw doelgroep en de simpele keuze die de kern van je doelgroep raakt. Iedere doelgroep vereist zijn eigen benadering. De keuze laten aan haar achterban bracht G-Star in februari 2015 in totaal 1.052 likes, 44 commentaren, 44 shares en een PTAT stijging van 118 procent.

Screen-Shot-2015-03-04-at-10.24.20-AM

De Hashtag Tightorwide geeft de nieuwe collectie krachtig weer. Dit seizoen werkt G-star duidelijk met extremen. Zowel superstrak of vernieuwd wijd. Door de fans te betrekken wordt het verhaal verteld via hen. En de collectie komt voorbij met meer kracht omdat er

Lacoste

Dat ook het luxere segment graag iets kiest Lacoste zien. Op Facebook laat Lacoste je het favoriete cadeau voor jouw moeder kiezen. Lacoste stelt je voor de vraag waar jij jouw moeder deze zomer blij mee kan maken. Een tas, een sweater of een luchtje. Het brengt ze geen windeieren. Lacoste is scoort veruit het beste met hun ‘Facebook keuze post’, het brengt ze 1.631 likes, 57 commentaren, 66 shares en een PTAT stijging van +389 procent!

Screen-Shot-2015-03-04-at-10.25.08-AM

Het is een heel eenvoudige manier van engagement creëren bij je achterban. Je gaat het gesprek aan met je fans en ondertussen dragen zij jouw merk en boodschap uit.Met hun eigen personal touch. Dit door middel van likes, shares en comments. Alles draagt bij aan het verhogen van je PTAT op Facebook. Door het stellen van een simpele (meerkeuze) vraag veranderen jouw fans in je eigen kleine online reclame bureaus. Durf je merk open te stellen voor je fans en je achterban doet zelf waar jij al zo lang van droomt.

Kiesmechanismen

Kiesmechanismen werken erg goed omdat ze een feitelijke nieuwe waar omzet als een verzoek tot input. Dit zorgt voor meerdere manieren van winst:

– Collectie & items onder de aandacht;
– Breedte collectie wordt getoond;
– Interesse in fans;
– Verhoogde readers, door interactie;
– Feedback direct van je klanten.

*) Dit artikel is tevens gepubliceerd op de website van IIZT.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond