-

Hoe krijg je meer engagement met millenials? Met passie!

Generatie Y is aantoonbaar moeilijker te bereiken via traditionele reclame. Ondertussen slibt het internet langzaamaan vol met steeds meer content, en wordt het moeilijker om als bedrijf op te vallen tussen al het online marketinggeweld. Slimme SEO-trucjes zullen hoogstwaarschijnlijk steeds minder relevant worden vanwege de missie van zoekmachines als Google om zo relevant mogelijke informatie te bieden aan de gebruiker. Hoe kun je als merk dan nog opvallen bij de huidige generatie consumenten? Door aan te sluiten bij hun belevingswereld. En wat is dan een belangrijke common ground voor bedrijven en millenials? Het belang van dromen en passies.

In een eerder artikel voor Emerce beschreef ik waarom leden van generatie Y zo belangrijk zijn voor de marketeer van nu, en het bedrijf van de toekomst. En hoe bedrijven zich het beste kunnen profileren: namelijk zo transparant en integer mogelijk. Maar opvallen in een steeds voller medialandschap, en bij een generatie die steeds selectiever media (en dus reclame) consumeert, is dan nog steeds een lastige opdracht. Wat moet je dan precies zo integer en transparant communiceren?

SEO en Big Data niet zaligmakend
De vindbaarheid van je bedrijf en je website versterk je natuurlijk met SEO-technieken. Daar is niets mis mee, en ik moedig je ook van harte aan om dit toe te blijven passen. De nadruk in content marketing verschuift daarentegen steeds sterker naar kwalitatieve en daadwerkelijk relevante content, onder andere onder invloed van zoekmachines en met name Google.

De missie van Google is om de gebruiker zo relevant mogelijke content te bieden. Hoe slim en hoe handig je je website en content ook volstopt met sleutelwoorden: Google zal dit steeds minder gaan belonen met hoge rankings, en in bepaalde gevallen zelfs bestraffen. SEO is dus tot op zekere hoogte nuttig en zelfs noodzakelijk, maar zeker geen cure-all. Sterke content vanuit een duidelijke brand identity en de wens van de klant; dat is de toekomst.

Big Data en alle toepassingen met betrekking tot personalisatie zijn op dit moment nog min of meer concurrerende voordelen. Maar al deze technieken zullen in de nabije toekomst standaard worden, voor zover ze dat nog niet zijn. Alle techniek ten spijt komt succesvolle marketing dus uiteindelijk terug op de wijsheid van opa en oma: een echte, menselijke en persoonlijke band met je klanten. Dialogue marketing vanuit een daadwerkelijke persoonlijke interactie is daarbij sterker dan een licht versluierde versie van een 1-op-1 gesprek met een miljoen mensen tegelijk. Het gebruik van digitale technieken moet echt ondersteunend zijn, en niet de basale insteek.

De overeenkomst tussen millennials en merken
De manier waarop je als bedrijf millenials kunt bereiken, is eigenlijk niet zo moeilijk te bedenken. Bedrijven en jongeren van nu delen iets heel belangrijks: namelijk hun passie. Jongeren van generatie Y zijn anders dan babyboomers, onder andere doordat zij juist door het harde werk van die generatie in staat zijn gesteld om hun dromen en idealen op een heel hoog plan te zetten. En dat is waar bedrijven op in kunnen haken: als het goed is is ieder bedrijf namelijk ooit gestart met een passie en een droom. Al was het alleen maar de droom om ontzettend veel geld te verdienen. Maar zelfs dan is er vaak nog een reden waarom het bedrijf juist in die bepaalde sector zit, en hun producten en diensten juist zo vormgegeven zijn.

Investeren in passies
Hoe maak je als bedrijf of als merk dan contact met je doelgroep op basis van passies? Ik zie drie mogelijkheden.

1. Vertel over je eigen passie. Het is min of meer een stelregel van goed ondernemerschap: iedere goede ondernemer (en dus onderneming) begint met het waarom. Vertel je verhaal; waarom is het bedrijf ooit opgezet? Wat waren en zijn de interesses van de oprichters en de medewerkers en waarom is dit vandaag de dag zo relevant? Dergelijke storytelling, bijvoorbeeld in de vorm van een blog of video content kan gemakkelijk opgepikt worden door mensen met dezelfde passie en interesses. En een sterke, zij het kleine groep merkambassadeurs kan een enorm verschil maken voor een merk; zo is het ook ooit begonnen met de iPhone van Apple.

2. Spring in op de passies van je doelgroep. Ga het gesprek aan met je doelgroep  (via sociale media bijvoorbeeld) en probeer te ontdekken wat hun passies zijn. Leden van generatie Y zijn buitengewoon ondernemend; het is geen toeval dat we het afgelopen decennium een enorme rush van start-ups zien, en dit is niet enkel te verklaren door het economische klimaat. Houdt je voornaamste doelgroep van muziek? Organiseer een evenement of sponsor een lokale DJ. Bedenk dan wel dat content strategie het beste werkt als deze op de lange termijn gericht is. Hieruit volgt dat enige verbinding tussen je product/dienst en de ‘passie’ die je aanspreekt enigszins logisch met elkaar te verbinden moeten zijn.

3. Ondersteun je doelgroep bij het waarmaken van de eigen dromen. Als nu blijkt dat generatie Y vol zit met ondernemers, artiesten, en aspiranten daartoe; hoe kun je ze dan beter laten zien dat jij als merk hen begrijpt dan door ze daarin te steunen? Lenovo is een merk dat dit met de For those who Do-campagne die is uitgerold tussen 2011 en het heden heel sterk heeft gecommuniceerd. In de reclamespots en alle andere uitingen draait het om de millenial die probeert zijn ondernemende, innovatieve en artistieke dromen waar te maken. In de resultaten die het bedrijf afgelopen februari presenteerde is te zien dat deze campagne ze in ieder geval geen windeieren heeft gelegd. Het bedrijf maakt de afgelopen jaren de grootste stappen van alle top-5 laptopfabrikanten ter wereld.

De volgende stap
Het wachten is  op bedrijven die het voorbeeld van Lenovo volgen, en zelfs verbeteren. Wat is de volgende stap? Ik hoop persoonlijk te zien dat bedrijven en merken zich gaan verbinden met millennials door ze meer of minder direct te steunen in het volgen van hun eigen dromen. Een beter voorbeeld van eigentijdse, persoonlijke en maatschappelijk verantwoorde marketing kan ik me nauwelijks voorstellen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Arnoud

….passie…..

was dat niet verkozen tot het meest lege en misbruikte woord van 2011?

Erwin

Hoi Arnoud, bedankt voor je reactie.

Is dat zo? Volgens mij is dat woord in de afgelopen jaren inderdaad veel misbruikt in het kader van sollicitatie-activiteiten en personal branding.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond