-

Social sessions: 10 tips om engagement te verhogen

Hoe houd je de gebruikers van je site en sociaal betrokken? Tien do-it-yourself tips om engagement te verhogen.

1. Usability & User Experience
In het dagelijkse leven maken we vaak gebruik van verschillende webdiensten. Een vliegticket boeken, online aankopen doen, zoeken naar een baan of solliciteren. Deze diensten worden met de jaren makkelijker en gebruiksvriendelijker. De interactie tussen de gebruiker en de maker van een dienst is daarom interessant om te onderzoeken.

Afhankelijk van de website duurt het ongeveer twee uur om je website te checken op gebruikersvriendelijkheid. Kruip in de huid van de gebruiker en bedenk waar hij zou beginnen en waar hij op zoek naar is.

2. Wireframes
Je website bestaat uit pagina’s en de pagina’s bestaan uit verschillende elementen. Hieronder zie je dat je ook zelf je website kunt schetsen.

Pic 2

Deze schematische weergaven noem je wireframes. Wireframes bepalen welke elementen op de pagina’s komen en welke positie de elementen gaan krijgen, aan de hand van jouw strategie en doelstellingen. Wil je focussen op jouw employer branding? Maak dan gebruik van grote visuals, storytelling en een praatplatform voor gebruikers.

Richt je op de conversie, bijvoorbeeld het vullen van vacatures? Let dan vooral op vacatures en informatie over jouw bedrijf. Maak ook hier een wireframe voor je website. Hebben alle pagina’s en elementen op de pagina’s een logische volgorde? Download hier gratis guidelines voor wireframing.

3. Navigatie/menu
Start op de homepage. Bestudeer de navigatie bar (het menu), die zich meestal aan de bovenkant van de site bevindt. Veel websites hebben tegenwoordig een ‘sticky’ header/menu. Zo zorg je ervoor dat de menu items altijd in beeld zijn wanneer je door de pagina scrollt. Ook hebben veel responsive sites een hamburger menu: drie horizontale streepjes, die op een hamburger lijken. Dit kun je in- en uitklappen. Is de volgorde van de menu items logisch en is het makkelijk om door te site te bewegen?

Pic 3

4. Secties [zoekbalk, sidebars, widgets, footer]
Bepaal hoe belangrijk de zoekfunctionaliteit voor je website is en hoe prominent je deze op je site wilt hebben. De meeste zoekbalken vind je rechts bovenin, maar zoekbalken kunnen ook onder (of in) de grote visual, over de gehele breedte geplaatst worden. Denk vanuit de gebruiker om te bepalen wat de beste positie is.

Pic 4

Het contentblok, dat zich meestal rechts of in het midden van het scherm bevindt, geeft je site een body. Hier komt jouw belangrijkste content in terug, zoals algemene informatie, nieuws en blogs. Om deze informatie aan te vullen en de gebruiker verder in zijn customer journey te helpen, kun je de site aanvullen met sidebars en widgets. Dit zijn blokjes links, rechts of onder het contentblok. In de zogenoemde footer kun je bijvoorbeeld contactinformatie, social media verwijzingen en de sitemap plaatsen. Let op: maak de footer niet onnodig lang. Google vindt lange footers lang niet meer zo interessant. Plaats daarom alleen echt relevante informatie in de footer.

Pic 5

5. Content
Zowel voor je site als voor sociale media speelt content een belangrijke rol in engagement. Jouw contentstrategie zorgt er namelijk voor dat een gebruiker reageert, deelt en terugkeert voor meer informatie. Maak je informatie daarom levendig, pas je informatie naar behoefte aan en zorg ervoor dat de gebruiker er iets aan heeft. Engagement is zorgen voor essentiële informatie en hiermee bind je de gebruiker emotioneel aan jouw product/service (website). Wees enthousiast over je organisatie, product of dienst.

6. Eye catching typography
Als je teksten schrijft of edit maak dan gebruik van headings. H1 voor post-/paginatitels, H2 en H3 voor sub-headings, H4 en H5 voor widgets en sidebars. Zo laat je zien dat de informatie hiërarchisch verdeeld is en tegelijkertijd licht je de belangrijkste informatie uit.

Pic 6

In het artikel The art of mixing fonts staat dat fonts meer volume aan je websitecontent geeft, waardoor deze er aantrekkelijker uitziet. Gebruik twee á drie fontcombinaties om dynamiek te creëren. Meer weten over hoe je typografie het beste kunt toepassen? Bekijk dan Thinking with type.

Pic 7

7. Visuals & video’s
Visual content marketing is ook populair. Beeld zegt namelijk vaak meer dan woorden. En als een beeld iemand echt raakt, wordt dit gedeeld. Niet voor niks is 90 procent van de informatie die naar het brein gestuurd wordt visueel (als ik mijn consumer sociology-leraren mag geloven). Je website mag grote visuals en video’s bevatten. Neem jouw gebruiker mee op reis en leg uit waar je voor staat. Visuele informatie is daarnaast ook meteen social media friendly, de posts die je op de website plaatst kun je makkelijk doorvertalen naar sociale menia. Last but not least, voor social is het tegenwoordig ook makkelijk om zelf visuals te maken, dankzij alle mooie online editing tools. Hieronder een paar inspirerende voorbeelden van visuele websites.

Pic 8

Pic 9

Pic 10

Pic 11

Het nummert Happy van Pharrell Williams is, naar mijn mening, een topvoorbeeld van engagement geweest de laatste maanden. Pharrell heeft een 24-uur lange video gemaakt, waarin je zijn fans vrolijk ziet dansen, die ervoor gezorgd heeft dat zijn fans over de hele wereld ook eigen Happy-versies gingen filmen en uploaden op YouTube. Pharrell was zo ontroerd, dat hij zelfs een traantje liet, tijdens zijn interview met Oprah. Awww..

8. Responsive website design
Anno 2014 heeft 72 procent van de Nederlanders mobiel internet. Mensen zijn op zoek naar informatie, ook als ze in beweging zijn. Daarom is responsive design een must. Zorg ervoor dat je informatie op verschillende schermresoluties beschikbaar en leesbaar is. Denk hierbij ook aan het gedrag van jouw gebruikers; waarom kijken ze en waar zijn ze naar op zoek? Hieronder vind je een aantal inspirerende voorbeelden van responsive design.

Pic 12Pic 13Pic 14

9. Engaging social media posts
Luister goed naar wat jouw doelgroep wil, en reageer er oprecht op. Stel vragen, die belangrijk zijn voor je business of om gewoon een gesprek aan te gaan, en geef antwoord als jouw doelgroep een vraag heeft. Conversaties met echte mensen worden gewaardeerd, er zitten namelijk niet voor niks echte mensen achter alle Twitter, Facebook, Goolge+ en Instagram accounts.

Pic 15

Pic 16

Pic 17

Pic 18

10. Geef een “personal touch” aan jouw online boodschap
Het is altijd fijn om naar die ene groenteboer of bloemist te gaan die jouw naam inmiddels kent. Dat schept een band en creëert vertrouwen. En als we dit nou eens doorvertalen naar online? Als organisatie kun je jouw boodschap een persoonlijke draai geven door bijvoorbeeld een handgeschreven quote toe te voegen, of simpelweg af te sluiten met een persoonlijk berichtje richting de doelgroep. A little something like this..

Pic 19

Deel dit bericht

2 Reacties

Aldo

Zo’n mooi en goed artikel over engagement verdient een reactie. Bij deze 🙂

koen

TOP! Beadankt

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond