Deel dit artikel
-

NU.nl zet NU-pagina’s om in widgets

NU.nl heeft de site NUik.nl gelanceerd waarmee lezers een persoonlijke nieuwspagina kunnen aanmaken met content van de andere NU-pagina’s en externe nieuwsbronnen. De widgets van de verschillende NU-pagina’s komen hiermee ook beschikbaar voor andere platformen als bijvoorbeeld iGoogle en Hyves.

Het concept lijkt in vormgeving en functionaliteit het evenbeeld van iGoogle. Is het een kwestie van beter goed gejat dan slecht bedacht? Laurens Verhagen, hoofdredacteur van NU.nl: "Het concept is niet nieuw. Je hebt bijvoorbeeld ook Netvibes. Een andere speler waar we goed naar hebben gekeken." Net als bij iGoogle kan de gebruiker widgets onder meer toevoegen en verslepen.

"De voorhoede gebruikt het misschien veel, voor de gemiddelde NU-lezer is het nieuw en allerminst gesneden koek. Het is de moeite waard om te kijken of dit aanslaat", aldus Verhagen.

Extern nieuws

Op NUik.nl is het mogelijk nieuws uit diverse nieuwsbronnen, ook extern nieuws van bijvoorbeeld Telegraaf, toevoegen via widgets. "We hebben nu een lijst met 60 externe widgets. Die lijst is op basis van wat we zelf goed vinden. De komende tijd wordt dit aangevuld", belooft Verhagen.

Hij vervolgt: "Hiermee voorzien we in de behoefte van jongeren die steeds minder vast willen zitten aan één site." Externe nieuws komt onder meer van BBC, De Pers en weblogs als die van bijvoorbeeld showbizzblogger Perez Hilton.

Hyves

De widgets van NU die op de gepersonaliseerde pagina worden getoond, als bijvoorbeeld NUzakeljik NU.nl Nieuws en NUvideo, zijn naast op het eigen NU-platform NUik, ook toe te voegen op andere platforms als Hyves of iGoogle.

Verhagen spreekt de hoop uit dat NUik op termijn enkele honderdduizenden unieke bezoekers per maand trekt: "Met NUjij hebben we gezien dat het vrij hard kan gaan. Daar hebben we momenteel per maand 1,5 miljoen unieke bezoekers. Dit zal niet zo snel gaan, want de gebruiker moet hier iets meer moeite voor doen."

Commercialisering

"NUik is advertentievrij. Eerst gaan we beginnen en later kijken we hoe we het kunnen vercommercialiseren. We hoeven niet binnen een jaar winst te maken. De belangen zijn breder. Bij NUfoto en NUjij bijvoorbeeld, daar hebben we veel aan door de content die geleverd wordt en de band die met de lezers wordt opgebouwd."

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond