Deel dit artikel
-

‘Nrcnext.nl is bloggen zoals bloggen bedoeld is’

De beslissing om de weinig succesvolle nieuwssite van NRC Next om te zetten in een nieuwsblog heeft zijn vruchten afgeworpen. Nrcnext.nl kreeg de goedkeuring van de jury van de Dutch Bloggies en ging aan de haal met de prijs voor de ‘Beste blog’.

Nrcnext.nl heeft volgens de jury van de awards een sterke ontwikkeling doorgemaakt. De nieuwssite werd gestopt ten gunste van een weblog. “Dit is bloggen zoals bloggen bedoeld is. Het is enthousiasme gekoppeld aan nieuwswaarde”, aldus de jury.

Nrcnext.nl ging in maart door als een nieuwsblog. Volgens eigen zeggen omdat de redactie vaak niet tevreden was over de nieuwssite. “Te vaak vertaalden we de inhoud van de krant naar internet.”

In de categorie ‘Beste weblog’ van de Dutch Bloggies stonden 8 blogs op de shortlist. De ‘top van de Nederlandse blogosphere’ bevatte dit jaar nichesites, humorblogs en kijkcijferkanonnen. Genomineerde Bright.nl zou volgens de jury meer leven online, dan op papier. Een compliment was er ook voor het blog van Elsevier. “Zij snappen het internet en brengen ook eigen nieuws online”, meende de jury. GeenStijl daarentegen kreeg een sneer, de site zou te mainstream geworden zijn.

De Dutch Bloggies, de uitreiking vond dit jaar voor het eerst plaats in een poptempel in Den Haag, werden voor de negende keer uitgereikt.

Zakelijk

De prijs voor de ‘Beste corporate weblog’ was voor Independer.nl. Volgens de jury een categorie die nog duidelijk in ontwikkeling is. Maar de winnaar wist, mede door een constante stroom aan artikelen en het vermogen om met de klant in gesprek te gaan, de prijs in de wacht te slepen.

De shortlist voor de categorie ‘Beste marketingblog’ was volgende jury erg duidelijk. “Hier is een duidelijke toplaag”, aldus juryvoorzitter Jeroen Mirck. De winnaar in deze categorie, Frankwatching, werd door de jury geprezen om de restyling die was gecrowdsourced.

In de categorie ‘Nieuws en Opinie’ was er wederom kritiek op GeenStijl die, alhoewel ze al jaren meegaan, volgens de jury zichzelf zouden herhalen en het afgelopen jaar niet echt met groot nieuws was gekomen. Lof was er in deze categorie voor het weblog van Elsevier en NRC Next. “De redacties voegen nieuwe zaken toe, er worden niet alleen maar ANP-berichten opgehoest.” Winnaar Nrcnext.nl meende zelf de prijs gewonnen te hebben omdat ze ‘het internet serieus nemen’.

Publiek

Er waren 2 publieksprijzen. De beste microweblog ging naar Nico Dijkshoorn. De tweede publieksprijs voor de categorie ‘Meest populaire blog’, ging naar iPhoneclub. Het blog kreeg 406 van de 1850 uitgebrachte stemmen.

In de categorie ‘Best geschreven weblog’ kon de jury een teleurstelling niet onderdrukken. “We hebben weinig nieuwe pareltjes gezien.” Er was veel discussie bij het toekennen van deze prijs. Een jurylid opperde nog dan maar geen prijs uit te delen in deze categorie. “De blogs moeten maar eens origineler gaan schrijven.” Uiteindelijk wist het blog Lief Dagboek de juryleden toch te vermurwen en kreeg de prijs toegekend.

De jongste winnaar was de schrijver van het blog Koekjesfabriek. Hij ging naar huis met de prijs voor de ‘Beste persoonlijke blog’.

Deel dit bericht

2 Reacties

matthijs van den broek

In het juryrapport staat over de kwaliteit van de marketingblogs het volgende: "Maar zoals dat ook bij de Eredivisie gaat, wint er altijd eentje van de grote drie (of in dit geval vier). Daarbij is naar inzet gekeken en naar kwaliteit. De Feyenoorders van Dutch Cowboys schieten wat de jury betreft op dat laatste punt, de kwaliteit, soms nog steeds wat te kort. Op hun inzet hebben we niks aan te merken. Molblog is still going strong, maar wellicht iets minder gedreven dan enkele jaren geleden. Dus moest de jury kiezen tussen de titanen Marketingfacts en Frankwatching. Inhoudelijk allebei nog altijd toonaangevend, maar de Arnhemmers kunnen volgens de jury wel weer eens een nieuw jasje gebruiken. Frankwatching daarentegen koos voor een rigoureuze restyling, waarbij heel crowdsourcend de inbreng van het publiek werd betrokken. Dat is marketing in optima forma. Daarom gaat de Dutch Bloggie voor de beste marketingblog van 2009 naar Frankwatching." Deze zin, in bovenstaand stuk: "Toch schoten de 3 grote spelers, volgens de jury soms te kort in kwaliteit." klopt wat mij betreft dus niet.

Jannemiek - Emerce

@Matthijs, Je hebt geljik. Ik moet Jeroen daar verkeerd hebben verstaan. Ik zal het even aanpassen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond