Deel dit artikel
-

E-commerce moet het hebben van mail en search

Niet sociale media, maar e-mail en search stuwen de markt voor e-commerce. Dat blijkt uit onderzoek van Monetate.

Verkeer naar webwinkels via sociale media nam met 77 procent toe, maar gekocht wordt er nauwelijks. Sociale media brengen 26 dollar minder per transactie op dan bijvoorbeeld aankopen die via e-mail zijn geïnitieerd.

Vooral vanuit Facebook wordt veel verkeer gegenereerd naar webwinkels, maar de conversie was veel hoger bij Google.

De omzet van e-tailers neemt nog steeds fors toe. In het tweede kwartaal zetten Amerikaanse webwinkels alleen al 43,2 miljard dollar om, dat is weer vijftien procent meer dan een jaar terug.

Een andere belangrijke trend is dat smartphones wel worden gebruikt voor oriëntatie, maar niet voor aankopen. Tablets en desktop pc’s doen het wat dat betreft beter.

Belangrijkste categorieën waren digitale content, consumentenelektronica, bloemen, cadeaus, computer hardware en kleding. Elke categorie groeide minimaal zestien procent.

 

Deel dit bericht

3 Reacties

Bas van der Veeken

Dat is enigszins ook logisch. Bij “Search” ben je op ‘zoek’. Bij social media komt het ‘voorbij’.

Louis Jansen

Ik begrijp nog steeds niet wat het nut is om email en search op dezelfde manier te beoordelen op effectiviteit als sociale kanalen.

Social Media kan voor duidelijkheid en transparantie zorgen maar wanneer je de klik naar de webshop niet maakt of het webstatistieken pakket is niet juist ingericht (of heeft de mogelijkheden hier niet voor) maar men koopt wel online mis je dus social media in je attributie. En dus levert social media geen conversies op.

Ik vind de titel van het artikel daarmee wat kort door de bocht. Maar mogelijk is dat bewust, zodat we hier lekker gaan discussiëren :-).

T.Geerts (Freelance Digitaal Strateeg / Design Director)

“Verkeer naar webwinkels via sociale media nam met 77 procent toe, maar gekocht wordt er nauwelijks.” , lijkt me een typisch geval van ‘ontbrekende relevantie’. Wanneer je met behavioural targetting / gerelateerde aanbiedingen aanhaakt op waar de bezoeker vandaan komt of aanhaakt op de context waar hij/zij zich in social media mee bezig houdt, heb je een grotere slagingskans. Uit bovenstaand artikel blijkt dat de ‘traffic’ er wel is; maar de conversie gewoon achterblijft. Dat kan ook te maken hebben met slechte landingpages, een niet goed converterende (gebruiksonvriendelijke) website en heeft niet zo veel te maken met search / e-mail als zijnde beste medium.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond