Deel dit artikel
-

Affiliate nieuwe stijl: apps

Zelfstandig appontwikkelaar Jeroen Baidenmann breidt zijn aanbod van winkelapps uit met een iPhone- en iPad-applicatie voor Wehkamp. Hij had al apps voor Zalando en bol.com. En Mobile Strategy lanceert de Warenhuis App voor bol.com.

Noem het affiliate nieuwe stijl. Jeroen Baidenmann van DevMobile doet het alleen niet met websites, maar met apps. De eerste app Zoek & Scan voor bol.com verscheen alweer in 2010, in augustus vorig jaar kwam er een winkelapp voor Zalando bij, genaamd Fashion Shopper.

Verdienen doet hij via de bestaande affiliateprogramma’s van Wehkamp, Bol en Zalando. “De API’s geven je voldoende mogelijkheden, ik overleg wel met de partijen, maar ontwikkel de toepassingen zelfstandig.”

Jeroen Baidenmann wil niet zeggen of hij er van kan leven, maar van de bol.com-app zijn 250.000 exemplaren gedownload.

De appel val overigens niet ver van de boom. Jeroen Baidenmann was ooit projectleider ad interim van bol.coms Plaza. In een ver verleden was hij adviseur bij CMG Finance.

Baldenmann heeft het geluk dat de betrokken partijen nog geen eigen apps hebben ontwikkeld. “Toen ik in 2010 begon, dacht ik dat dat wel zou gebeuren, maar bol.com laat de ontwikkeling liever aan derden over.”

En dus heeft hij concurrentie van juist deze partijen. Mobile Strategy, bekend van de apps van Hunkemöller, Bart Smit, shopVIP.com, Beslist.nl en mypassbook.nl, kondigde vandaag een eerste zelfstandige iPad-winkelapp aan voor bol.com. Die bevat volledige collectie van de webwinkel. Met een paar swipes kan men eenvoudig een product vinden en afrekenen. Meerdere betaalmethoden zijn beschikbaar zoals Acceptgiro en iDEAL. Later dit jaar komt er ook een Androidtablet-app.

Volgens Nishant Dogra, Managing Director van Mobile Strategy, blijft het wel bij deze zelfstandige app. “We nemen daar wel een risico mee, maar wat helpt is dat Bol expliciet heeft aangegeven dat ze zelf geen appbeleid voor ogen hebben. We draaien mee in hun bestaande partnerprogramma, maar als we veel loyaliteit creëren zou dat wellicht aanleiding kunnen zijn voor een ander verdienmodel.”

De nieuwe app Whoesh! voor Wehkamp ligt vrijdag in de iOS App Store. Een Androidversie komt er voorlopig niet.

Deel dit bericht

4 Reacties

Thijs van Schadewijk

Er ligt volgens ons een grote toekomst voor native ecommerce iPad apps. Uitdaging daarbij is te zorgen voor een beleving die past bij hoe de tablet gebruikt wordt; ontspannen vanaf de bank. Dit was ons belangrijkste doel met onze app Blits – ook een iPad app voor bol.com.

Ralph Remkes

Een hele mooie titel die exact beschrijft hoe bol.com aankijkt tegen affiliate marketing. De tijd van alleen campagnes door het affiliate kanaal pushen ligt ver achter ons. De rol van de affiliate marketeer is het zorgen voor de juiste randvoorwaarden en tools binnen zijn organisatie zodat externe partijen optimaal hun creativiteit, kennis en kunde kunnen inzetten om de marketingkracht van het bedrijf exponentieel te vergroten.

Gerard

Los van het initiatief, is het wel opmerkelijk dat Apple dit in zijn appstore toelaat. Er wordt tenslotte impliciet doorverwezen naar het kopen in een webomgeving buiten de app. Iets wat Apple in zijn voorwaarden nadrukkelijk verbiedt. Daar waar Apple Kindle (en vele anderen) er uit gooit als men dat doet, staat men dit hier toe. Onder de radar? Maar wel een potentieel zwaard van Damocles voor deze ontwikkelaars lijkt me! Hoe zien zij dit? Graag reactie.

Reinier Ladan

@Gerard via een app heb je altijd van Apple ‘echte’ spullen mogen verkopen, geen probleem dus voor deze affiliate apps. Waar ze een stokje voor steken (en via hun eigen afhandeling plaats willen laten vinden) zijn digitale goederen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond