Deel dit artikel
-

Apple Stores: meer personeel, dus meer klanten en omzet

De fysieke winkels van Apple profiteren financieel veel van het legen van schappen en opvoeren van het personeelsbestand. Een verdrievoudiging van het aantal medewerkers leidde in de afgelopen vijf jaar tot een verzesvoudiging van de omzet.

Een analyse van het personeelsbeleid bij de Apple Stores geeft een verrassend beeld van de wijze waarop het bedrijf zijn fysieke omzet optimaliseert. Met minder artikelen in de winkels en meer personeel is de omzet alleen maar toegenomen.

Dat constateert Applevolger Horace Dediu op zijn blog Asymco met een paar slimme rekensommen.

Hij signaleert dat de Apple Stores in de loop van de tijd qua omvang van het assortiment steeds kleiner zijn geworden. Dat leidt ertoe dat de winkels ruimer ogen, meer ruimte voor bezoekers geeft en daarom meer gelegenheid tot verkoop biedt. Het aantal Applewinkels is in vijf jaar verdubbeld tot 361, maar het aantal medewerkers groeide met een factor zes tot 42.000.

Het resultaat: het aantal winkelbezoekers per zaak groeide sinds 2007 van 125.000 tot 236.000. De medewerkers kunnen hun aandacht verdelen over minder producten en meer mensen. De tijd per klant steeds in diezelfde periode van negen tot veertien minuten.

Dediu’s vermoedt, dat Apple’s strategie er een van ‘het menselijke gezicht’ is. De medewerkers in de winkel geven het merk Apple een gezicht en een stem. Dat vergroot de betrokkenheid bij de producten en maakt het de aanschaf waard. De gemiddelde omzet per medewerker per jaar is 474.000 dollar. De omzet per bezoekende klant is ongeveer vijftig dollar.

Om die merkbeleving te vergroten, zouden medewerkers van de Apple Stores ook over een speciale app in hun iPhones beschikken. Deze laat exact zien in welke hoek het scherm van een MacBook of iMac staat. Voordat de winkels openen, zo gaat verhaal, worden die schermen in een ‘ongemakkelijke’ hoek gezet. Bezoekers van de winkel worden er zo toe gedwongen om het scherm aan te raken om het goed te kunnen zien. Het eerste letterlijke contact met de mogelijk toekomstige aanschaf is dan al gelegd.

Foto: Cristiano Betta (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond