Deel dit artikel
-

CNN: ‘Mobiel uitgeven fundamenteel anders dan web’

CNN publiceert voor de internationale markt een iPhone-applicatie. “Uitgeven op het mobiele platform is fundamenteel anders dan op het web”, zegt Mobile-baas Louis Gump in een vraaggesprek met Emerce.

“Mobiel is anders dan online op de wijze dat radio anders is dan televisie. Daarnaast zijn mobiele telefoons en tabletcomputers ook nog eens wezenlijk andere mediakanalen. Vanwege het kleine telefoonscherm zorgen we er bijvoorbeeld altijd voor dat er in de nieuws items altijd een paar bullet points zitten en dat lezer met een schuivende vingerbeweging van verhaal naar verhaal kunnen bladeren”.

Gump is vandaag in Londen om aan de media uitleg te geven over het hoe en waarom achter de lancering van CNN’s mobiele applicatie voor de iPhone. Andere platformen volgen overigens op een later moment.

Kortzichtige uitgevers

In de Verenigde Staten is de applicatie al enige maanden op de markt, maar daar is hij niet gratis verkrijgbaar. Amerikaanse consumenten betalen eenmalig twee dollar om de software te mogen downloaden. Een groot verschil met de internationale versie is dat de Amerikaanse applicatie ook live videostreams bevat, het reguliere televisiebeeld. De  internationale versie bevat vooralsnog louter on demand video.

Een innovatief element van de te personaliseren applicatie is iReport. Daarmee kunnen iPhone-bellers foto en video van nieuwsgebeurtenissen vastleggen en naar CNN doorsturen.

“De grootste fout die een uitgever kan maken is te denken dat een mobiele applicatie iets meer is dan een kleine uitvoering van de reguliere website. Wij gaan er ten principale van uit dat alle mediaplatformen anders zijn en anders gebruikt worden. Zelfs de mobiele telefoon en iPad zijn anders, al is het maar vanwege de grootte van het scherm en de videoresolutie.

Ieder bedrijf dat niet nadenkt over het leveren van kwaliteit en mobiel uitgeven is kortzichtig bezig”.

Mobiel heeft eigen winstdoelstelling

Downloadcijfers mag de Amerikaan uit Atlanta niet noemen. Hij zegt enkel ‘zeer verheugd’ te zijn met de cijfers. “Daarom investeren we fors in de mobiele tak. Uiteindelijk moet deze zich ook zelf financieel bedruipen. Mobiele nieuwsapplicaties zullen de krant of radio niet vervangen. Ik denk wel dat dat ze een vaste plek krijgen in iemands dagelijkse mediaconsumptie. Er is plaats voor 2 of hooguit 3 mediabronnen per dag, vermoed ik”.

Amerikanen gebruiken de CNN-applicatie meerdere keren per maand, “soms meerdere malen per dag”. Nadere details over gebruikspatronen mag Gump niet geven.

Hoewel de internationale applicatie momenteel geen live videobeelden doorgeeft, komt daar in de toekomst vermoedelijk verandering in. “We denken aan een duale inkomstenstroom met advertenties aan de ene kant en betaalde live videostreams aan de andere kant”.

De eerste internationale adverteerder is windenergiebedrijf Suzlon. “Er zitten er meer in het verschiet. Onze mobiele site wordt in 100 landen gebruikt. Dat zijn interessante cijfers voor adverteerders”.

In de afgelopen maanden spraken de BBC en de NOS zich duidelijk uit tegen mobiele applicaties. De omroepen steken de ontwikkeltijd liever in producties op het web, omdat dat op alle mobiele telefoons werkt. Gump: “Ik zie het mobiele web als de primaire hub, maar applicaties zullen nog lang daarnaast blijven bestaan. Ze bieden je zaken die op het web niet kunnen: iemands locatie detecteren, hoogwaardige grafische afbeeldingen tonen en de camera in de telefoon aanroepen”.

Gezien het strategisch belang van CNN’s mobiele activiteiten breidt Gump zijn team binnenkort uit met producenten die zich enkel richten op de mobiele platformen. Hoeveel CNN investeert houdt hij voor zich. Het stelt dat techniek ten dienste staat van de journalistiek, maar dat het kanaal wel de weergave van het nieuws bepaalt. "De journalistieke werkprocessen blijven hetzelfde".

 

Deel dit bericht

4 Reacties

Wouter Theijsmeijer

Je hebt content (content is still king!)je ziet een nieuw expletatie platform met een gigantische bereik. Dus je overdenkt je business model en past het aan. Zouden uitgevers het gaan begrijpen?

Adri Ulfman

Het goede is dat hier nu onderkend wordt dat het web het centrale platform wordt en applicaties eigenlijk alleen vanuit een premium functionaliteit gewenst zijn. Behalve vanuit locatie-relevantie is ook het transactie-perspectief belangrijk. Goede zaak. Hopelijk krijgt ook de ontwikkeling van top mobiele websites hiermee een impuls en wordt het kuddegedrag mbt Iphone-apps doorbroken

Laura Vogels

Bedoel je onder 'Kortzichtige uitgevers' niet dat "De grootste fout die een uitgever kan maken is te denken dat een mobiele applicatie NIETS meer is dan een kleine uitvoering van de reguliere website."?

Ron Overbeek

Interessant, dat een instituut als CNN via iReport gaat experimenteren met user generated content. Zo komt er een crowd sourced medium bij, met een aantal extra 'journalistieke' lagen. De komende jaren moeten we dus nog beter opletten wat we precies voorgeschoteld krijgen. Is het gemaakt door een professionele journalist, een burger, een terrorist, lobbyist of hobbyist? En wat betekent het, als het 'CNN-approved' is? Ik zeg: doen!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond