Deel dit artikel
-

BBC is wildgroei aan mobiele app stores beu

De BBC wil dat er meer standaardisatie komt bij mobiele downloadwinkels. “Wij worden nu belast met de kosten en inspanningen om applicaties te maken voor alle verschillende mobiele platformen. Kan dat niet makkelijker?”, vraagt Erik Huggers de telecombranche.

Erik Huggers (link inclusief salarisdetails), de Nederlander die als directeur Future Media & Technology alle digitale BBC-activiteiten leidt, raakt vermoeid van de wildgroei aan mobiele platformen. “Wij zijn het die nu steeds nieuwe applicaties moeten bouwen en content moeten herformateren. Ik vind dat er beter moet worden nagedacht over standaardisatie”.

Wie die stap naar standaardisatie zou moeten leiden, benoemt Huggers niet. De BBC kan niet beslissen om maar een handjevol platformen te ondersteunen. De organisatie is vanuit zijn publieke taak verplicht om iedere Brit ook op zijn mobiele telefoon te bedienen, net zoals iedere burger nu BBC-uitzendingen op radio, televisie en het web toch kan nemen.

Het lijkt geen keuze om louter in HTML te werken, alhoewel dat wel algemeen geaccepteerd is en bruikbaar op alle slimme mobiele toestellen.

Huggers’ oproep klinkt op het moment dat de BBC zich gereed maakt om een aantal mobiele toepassingen te publiceren, eerst voor de iPhone en daarna voor Blackberry, Android en andere systemen.

“In april brengen we een applicatie voor BBC News uit. Die brengt al het nieuws in tekst en beeld. Daarna brengen we in mei of juni een toepassing voor BBC Sports. Die bericht live over ontwikkelingen bij clubs en over evenementen. Eerst alleen over voetbal, maar daar komen later meer sporten bij”.

Als klap op de vuurpijl moet de lancering van de iPlayer-applicatie gaan klinken. Dat is de BBC-versie van Uitzending Gemist. Engelsen moeten vanaf later dit jaar alle BBC-programma’s tot zeven dagen na uitzending op radio en televisie op hun mobiel kunnen nuttigen. Dat leidt bij mobiele aanbieders vermoedelijk tot een extra belasting van hun datanetwerken van zeker enkele tientallen procenten.

“Mobiel is dé top prioriteit voor ons. Dat kan ik gerust stellen. Je ziet de populariteit groeien, iedere keer dat er zich een belangrijke nieuwsgebeurtenis voordoet. Bij het overlijden van Michael Jackson groeide het verkeer met een factor 14”.

In de zomer van 2012 verzorgt de BBC alle uitzendingen van de Olympische Spelen die zomer. “In twee weken tijd genereren we een output van 5.000 uur”. Ook die zal mobiel beschikbaar komen, een aanzienlijke uitdaging waar Huggers inhoudelijk slechts zijdelings op inging. Het toppunt wordt de uitzending van 24 sportgebeurtenissen op één dag. Die kunnen niet allemaal live op tv komen, maar het vaste en mobiele internet zullen in de vraag van kijkers gaan voorzien.

De verdeling in herkomst van bezoekers op het vaste en mobiele web:

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond