Deel dit artikel
-

Congresbezoeker traceerbaar met RFID

Tussen de 20 en 40 Nederlandse congressen en beursen gaan dit jaar gebruikmaken van RFID-technologie, die door Mercurius en Livingston wordt geleverd. RFID moet leiden tot meer interactiviteit en beleving op evenementen. “Wij brengen de web 2.0 beweging offline. De bezoeker wordt belangrijker.”

Congressen en beursen zijn al heel lang een onveranderd verschijnsel, meent Robert Boekestijn, general manager bij Mercurius RFID Solutions. "Mensen komen bijeen, geven elkaar een handje en proberen zaken te doen." Die handelingen kunnen volgens Boekestijn een stuk vlotter verlopen, als mensen elkaars voorkeuren zouden kennen. "Het is veel interessanter als je als standhouder kunt zien welke bezoeker voor jóu relevant is."

Die informatie heeft de standhouder, vertelt Boekestijn, als stands worden uitgerust met RFID-lezers en bezoekers in het bezit zijn van een toegangsbadge voorzien van RFID-chip. Als een bezoeker zijn badge vlak bij de lezer houdt, zijn de vooraf door de bezoeker ingevoerde gegevens zichtbaar voor de standhouder. Deze ziet de gegevens op een computerscherm.

De informatie die de standhouder te zien krijgt, is een voorbeeld van de toepassing van RFID op evenementen.

RFID staat voor Radio Frequency Identification en is een manier om voorwerpen (bijvoorbeeld toegangsbadges) te identificeren aan de hand van tags. De tags zijn kleine chips die radiosignalen kunnen opwekken met een identificatiecode.

Samenwerking
Deze week kondigen Livingston en Mercurius aan dat ze gaan samenwerken op het gebied van ‘RFID op evenementen.' Livingston levert de apparatuur en netwerkverbindingen, terwijl Mercurius verantwoordelijk is voor de software.

Tot eind vorig jaar werkte Mercurius samen met Getronics. Die samenwerking is tot een einde gekomen, omdat Getronics volgens Boekestijn te groot en log was om apparatuur en netwerken te leveren voor evenementen.

Mercurius en Getronics leverden in september nog wel samen de RFID-technologie voor eDay, het jaarlijkse evenement van Emerce. Voor Mercurius was eDay het derde evenement waarbij het bedrijf betrokken was. Op eDay kwamen de mogelijkheden van RFID niet zo goed tot uiting, geeft Boekestijn toe. "We hebben daar heel veel lessen geleerd."

Geen privacy issues
Bij de voorregistratie start de rol van Livingston en Mercurius. "Niemand heeft er nog moeite mee om naam en adres op te geven. Daar zou je informatie aan toe kunnen voegen over wát je doet en waarom je een evenement bezoekt." Die persoonsinformatie wordt gekoppeld aan een uniek nummer. Dat nummer wordt weer gekoppeld aan het fysiek van een bezoeker via een RFID-chip. "Wij hebben geen last van privacy issues omdat we bezoekers op het moment dat ze een formulier invullen vragen om toestemming. De gegevens worden uitsluitend voor het evenement gebruikt."

Bezoekers kunnen na het evenement op een persoonlijke website een overzicht zien van alle stands die ze hebben bezocht. Althans van de stands waar ze hun badge tegen de RFID-lezer hebben gehouden; de standhouders hebben een vergelijkbaar overzicht van bezoekers die zij hebben ontmoet.

Deel dit bericht

7 Reacties

Matt

RFID. Voor dit soort locale toepassingen inderdaad erg geschikt. Leuk concept! Ik heb deze installatie al eens gezien, volgens mij was het op Bright life in Amsterdam. Volgens mij heette het Spots of zo? Erg leuk om te zien inderdaad.

Peter de boer

Heel erg duur en de toegevoegde waarde ten opzichte van barcodes is zeer laag op congressen en beurzen.

Gilles

Dit is natuurlijk een prima ontwikkeling maar met alleen een RFID oplossing voor een beurs ben je er natuurlijk niet. De online vooraanmelding en de badge-uitgifte is vaak een probleem. Er zijn maar weinig bedrijven die dat goed beheersen en zeker het voorbeeld wat Emerce zelf aanhaalt, de e-Day, was een regelrecht DRAMA !!!. Als een bedrijf dit overweegt kunnen ze beter gaan praten met een bedrijf die gespecialiseerd is in bezoekersregistratie en begrijpt wat er gebeurt op een beurs en/of congres. Ik weet dat Summit bijvoorbeeld ook al bezig is met NFC oplossingen en al jaren werkt met RFID, in binnen en buitenland

Ellis Hartog

Dit artikel gaat niet over Spot, wat Matt gezien heeft op BrightLive '06!! (Ik ben namelijk diegene die met Spot op BrightLive heeft geexposeerd.) Ons systeem (Spot) maakt gebruik van actieve tags die op een grotere afstand uit te lezen zijn. Dit heeft zeker een toegevoegde waarde op evenementen en is niet vergelijkbaar met barcodes (passieve tags inderdaad wel..) Binnen ons concept bestaan meer functionaliteiten en bovendien hebben we op 11 en 12 augustus 2006 ons prototype gepresenteerd op Solar Weekend Festival in Roermond. Daar hebben we enorm veel positieve reacties op ons systeem gekregen…

Ellis Hartog

Dit is niet het systeem wat Matt op BrightLive '06 gezien heeft!! (Ik ben namelijk diegene die met Spot geexposeerd heeft op BrightLive.) Ons systeem, Spot, maakt gebruik van actieve tags. Deze hebben zeker wel een toegevoegde waarde op evenementen. (De tags waar in dit artikel over geschreven wordt hebben inderdaad een met barcodes vergelijkbare functie.) Bovendien hebben wij op 11 en 12 augustus 2006 met ons prototype op het Solar Weekend Festival gestaan, daar kregen we erg veel positieve reacties. Ons systeem is breder en bevat meer functionaliteiten dan het concept in dit artikel beschreven… //Spot-media

Bart Jaspers

Dit is een goed bedoeld RFID-om-het-RFID-project. Je kunt omdat het passive RFID-tags zijn, net zo goed 2-dimensionale of zelfs 1-dimensionale barcodes gebruiken met een barcode-handscanner op de stands. dit voegt niets toe. Pas als er Active RFID-toepassingen zijn (of indoor GPS, of via WFi…), en bezoekers fysiek en nauwkeurig gevolgd kunnen worden in een ruimte heeft dat toegevoegde waarde. Tot die tijd; aardig geprobeerd.

Tom Belder

"Oud" concept, al enkele jaren maakt Ocgebruik van deze technologie in de toegangsbadges op het jaarlijkse OcOpenHouse. Bezoekers worden persoonlijk in de landstaal begroet in beeld en geluid bij het binnengaan van de beurs en bedankt voor bezoek bij het verlaten van de beurs. Bezoekers worden getraceerd obv bezochte presentaties of specifieke ruimten. Ook is het mogelijk de badge separaat te scannen bij interessante producten. Hierop wordt door de locale salesorganisatie actie ondernomen.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond