Deel dit artikel
-

Ook Daimler omarmt online marketingtechnieken

Autofabrikant Daimler is na Audi en BMW de volgende die tactieken uit de online industrie pikt en toepast om zijn eigen ecosysteem te moderniseren.

Zo is het bedrijf van plan om dit jaar nog internetwinkels te openen waar men auto’s kan kopen. Een bezoek aan een dealer is in principe niet meer nodig. Daarnaast wil Daimler het aantal fysieke winkels in binnensteden verdubbelen tot veertig.

Voor de jongere doelgroep wordt de hippe verschijning van de pop-up store toegepast. Dat zijn winkels die zomaar een paar dagen of weken bestaan, vaak voor demonstratiedoeleinden, en dan weer verhuizen naar een volgende locatie. Daimler denkt aan gelegenheden als festivals of parken.

Concurrent BMW verklapte vorige week ook zijn online shopambities. De onderneming gaat echter een stap verder dan Daimler. Het geeft namelijk expliciet aan dat het zijn dealernetwerk wil verkleinen, wat een schokgolf in de autobranche teweeg brengt.

Daimler exploiteert auto- en vrachtmerken zoals Mercedes, Daimler en Smart. De online beweging van de Duitse automakers is een volgende stap in het proces waarbij fabrikanten direct aan de eindconsument gaan verkopen. Daarmee gaan ze om de tussenhandel heen. Dat proces is al jaren zichtbaar bij media en elektronica, al enige tijd bij kleding en sinds kort ook bij zaken als meubilair en nieuwe auto’s.

Foto: rob124 (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond