Deel dit artikel
-

Datingsites leggen zich gedragscode op

Internationaal werkende datingsites leggen zichzelf dwingend gedragsregels op. Dat moet onderlinge wanpraktijken en misleiding van de datende klant voorkomen.

EDarling, Parship, Neu (onderdeel van Meetic) en Friendscout ondertekenden gisteren in Berlijn een gezamenlijke gedragscode. Deze partijen hebben gezamenlijk het merendeel van de Duitse datingmarkt in handen.

Het viertal spreekt af dat ze dezelfde, transparante werkwijzen zullen hanteren bij zaken als het afsluiten en verlengen van abonnementen. Nepprofielen of andere niet-serieuze manifestaties die als misleidend kunnen worden ervaren, worden uitgebannen met de zogeheten Spin Kodex.

‘Ook verplichten de ondertekenaars zich ertoe om alle bedrieglijke en criminele praktijken van derden te verbannen’, aldus de set afspraken. Mocht een van de partijen zich niet aan de regels houden, dan kunnen de anderen het conflict aanhangig maken bij de BvDW. Dat is een marktbreed ondersteunde digitale branchevereniging.

Begin dit jaar sleepte eDarling nog twee kleinere concurrenten voor de rechter. Elitepartner.de en Partnersuche.de verlengde op ontransparante wijze de abonnementen van leden van hun sites. De rechter stelde eDarling in het gelijk.

EDarling heeft de intentie het idee van de Duitse regelset ook in Nederland te introduceren, al is de bereidheid tot onderschrijving daartoe door anderen nog niet helder. Friendscout, Meetic en Parship zijn net als eDarling ook actief in Nederland.

Foto: Vancouver Film School (cc)

Deel dit bericht

5 Reacties

René Blijleven

Daar zijn deze grote spelers op de datingsite markt wel erg laat mee. Ze haden van meet af aan respectvol, eerrlijk en helder moeten opereren. Hun werkwijze is al jaren een doorn in het oog en er is al jarenlang onwetende members geld afgeroomd. Ontzettend veel mensen hebben dubbel betaald zonder het te weten. Wanneer zo’n member dan klaagt dat er -ongewild – weer een termijn af is geschreven krijgt deze geen gehoor en verwijst een argeloze studentikoze onnozele medewerker naar “de voorwaarden”. De medewerker in kwestie weet zelf niet eens welke praktijken zijn werkgever’ er op nahoudt. Het gaat dan bijvoorbeeld om voorwaarden die je `als member nooit te zien hebt gekregen. Het uitzetten van de standaard verlenging is onmogelijk omdat de optie zover diep en onlogisch zit weggestopt in je account bij zo’n site dat 999 van de 1000 mensen die nooit weet te vinden. Daarbij gaat niemand op zoek want niemand wete dat er automatisch wordt verlengd. Je kunt dus misschien wel concluderen dat – zeker in de beginjaren- niemand ooit op zoek ging naar het uitzetten van die ” onverwachtte’ automatische verlenging. Als je als klant niet op je bankmnutaties let en de 2e afschrijving aan je aandacht ontsnapt heb je dikke kans zelfs dat er nog een derde termijn wordt afgeschreven vor dat je boos aan de bel trekt. Een schatting: in de praktijk zou dan elk member gemiddels 2.2 keer belast geworden kunnen zijn terwijl dat maar 1 had mogen zijn. Meer dan dubbele omzet dus aan dezelfde groep members. Een vorm van diefstal feitelijk.

Ook trucjes als nepberichten sturen als een gratis member niet actief is een tijdje heeft veel kwaad bloed gezet. Ik denk dat de grote spelers zich dat alles veel en veel eerder hadden moeten realiseren. Ze hebben de marketing over gelaten aan een paar snelle jongetjes met een korte termijn blik op snelle winst. Geen slimme zet want de imagoschade heeft ze nu in een kwaad licht gezet waardoor ze terrein verliezen. Door nu ophef te maken willen ze aandacht voor hun zogenaamde goede intenties.

Secretflirt.nl is van meet af aan helder en eerlijk in haar procedures en verlengt nooit abonnementen. En zo, hoort het ook. Dating is geen nutsvoorziening zoals gas, licht, water (dat je je leven lang elke dag en maand nodig hebt). Datingservice is een tijdelijke service. Soms terugkerend maar nooit permanent nodig in je hele leven. Dus: automatisch verlegen zou verboden moeten zijn bij wet. De wetgever loopt al lichtjaren achter de ontwikkelingen aan helaas.

Door het slechte voorbeeld van de grote spelers zijn er ook ontelbaar veel kleine spelertjes die dezelfde -of nog ergere- tactieken en werkwijzen hanteren. Dat gaat soms zover dat er uitsluitend nepberichten en peprofielen hebben en met thuiswerkers opereren die via sms diensten members aan de praat proberen te houden. Elke berichtje kost dan geld en de thuiswerker verdient een percentegae ne heeft belang bij het misleidende spelletje. Het zijn vooral de minder intelligent een ook jonge mannen (gebrek aan ervaring en gedreven door hun hormonen) die zich hier laten tillen. Deze mannen worden echter vanzelf ouder en wijzer en vergeten de praktijken niet. Het kwaad is geschied en dat maak je niet meer goed. De heldere, goede spelers in de markt hebben last van het slechte imago dat de slechte spelers creëren.

ivo

Dit soort reacties waarop puur en alleen promotie van eigen website als uitgangspunt wordt gebruikt zouden gebanned moeten worden!!!!

Zou je spreken uit persoon kan ik me je bericht voorstellen maar gezien het feit dat je je eigen website gaat gebruiken vind ik dit gewoonweg triest.

Dat er dergelijke stappen worden ondernomen, pas te laat, dat doet er niet toe. Uiteindelijk is ook de politiek of andere brache organisaties nooit van mening geweest hiervoor specifieke gedragscodes door te voeren, dus betekent het dat er nog erg veel mensen geloven in de dating platforms.

Als je het mij vraagt, en kijkende in mijn sociale kring, gebruiken nog meer dan genoeg mensen deze platforms om liefde te vinden en weten zij de kosten die hierbij komen kijken. Dit weer houdt ze er niet van om het NIET te doen.

Ik vind het dus een goede zaak dat de groten nu wel gaan nadenken. Of het te maken heeft met inkrimping of niet dat doet er dan verder niet toe

René Blijleven

Natuurlijk is het een goede zaak en feitelijk is het het Duitse e-darling die er voor zorgt dat het bij de rechter is gekomen. Blijft onvoorstelbaar dat mensen het blijkbaar toch niet erg genoeg vinden dat ze massaal die dubieuze praktijken sites laten liggen die misbruik maken van het vertrouwen. Dat betekent dat mensen in principe vaak te goed van vertrouwen zijn en dat wordt dan wel stelselmatig ondermijnd. Heel erg jammer. Jammer dat het zo lang duurde voordat (in Duitsland wel te verstaan) een zaak is aangespannen notabene door een conccurent en niet door direct gedupeerden. Want daar ligt het probleem: de verdeeldheid en gefragmenteerde gedupeerde groep mensen. En wat betreft het vemelden van de site. Waarom stoort het je? Mag je alleen als particulier een mening ventileren of mag dat ook als bedrijf? Of moet je als bedrijf jezelf verbergen terwijl dit toch echt een branche topic is

Wim

Ben het volledig eens met Ivo, hou deze topic schoon van reclame.
Je probeert je site te promoten, je schrijfstijl komt ook aardig overeen met enkele ‘reviewsites’ (met name de positieve reacties) Maar goed…. zal wel toeval zijn!
Vind het verder een goed plan, van de Duitse sites, om zorgvuldig met de leden om te springen.
Heb zelf overigens een tijd gebruik gemaakt van een NL datingsite en heb in die tijd bewust gekozen voor een verlenging, vergeleek het zelf met een abonnement op een krant of tijdschrift.

René Blijleven

Het is juist de bedoeling om je site te vermelden hier. Er wordt voor geopteerd indien je deze kunt vermelden is er een veld voor. Op zich prima. Je krijgt er juist een heldere en open discussie door en met open vizier. Daar is niets mis mee. Terug naar de inhoud: Met verlenging is op zich niks mis maar dan moet je er wel zelf actief voor hebben gekozen kiezen en niet dat dit zonder je medeweten gebeurt terwijl je het niet verwacht. Dat is misleiding.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond