Deel dit artikel
-

Engeland verbiedt online reclame voor te vet en zoet eten

De Engelse overheid gaat adverteerders verbieden reclame te maken richten kinderen jonger dan zestien voor producten met te veel vet, suiker en zout. De regels gelden ook voor reclame op het web, apps en socialmedia.

De nieuwe regels gelden vanaf juli 2017 en gelden voor alle mediakanalen. Ze zijn vrij duidelijk. Ze gelden voor alle media waar minstens een kwart van het publiek kind is. Directe en indirecte reclame mag niet en ook endorsements, challenges en andere promotionele activiteiten rondom zoet, zout of vet eten kunnen niet.

Er komt geen volledig verbod op voedsel met te veel van iets. Wel bepaalt de overheid dat zeker 75 procent van het publiek volwassen moet zijn, willen reclamemakers hun boodschappen voor deze producten mogen slijten.

Het gaat om een uitbreiding van regels die al gelden voor tv-reclame. Ze hebben de gezondheid van kinderen voor ogen.

Onderzoek van de Engelse toezichthouder Ofcom liet onlangs zien dat kinderen tussen vijf en vijftien jaar nu meer online video kijken dan reguliere televisie.

De nieuwe regels zijn een domper voor een bepaalde groep YouTubers en appbouwers voor kinderen. Zij verdienen geld met promotiewerk voor voedselfabrikanten. Bekende voorbeelden zijn challenges met Doritos-chips en Oreo-koekjes.

Om video’s van Youtube te kunnen tonen, dienen analytische cookies en tracking cookies geaccepteerd te worden.

Foto: essygie (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond