Deel dit artikel
-

Facebook maakt marketingkanaal inzichtelijker

Facebook maakt het eenvoudiger voor bedrijven om de profielensite in te zetten voor hun marketingdoeleinden. Het publiceert een internationale index met Facebookspecialisten, waarop ook een paar Nederlandse specialisten staan.

Zes bedrijven in Nederland dragen sinds gisteren het stempel ‘preferred marketing developer’. Zij staan dan ook als zodanig vermeld in Facebooks nieuwe specialistenindex. Dat zijn The Widget Company, Digined, Mediamonks, Yes2web, Mediarepublic, 77agency met Info.nl en Fitzroy.

Zij staan te boek als tool developer of bouwer van managed services. Of beiden. Concreet houdt dat in, dat de bedrijven pagina’s kunnen bouwen en beheren, goed zijn in reclamecampagnes bouwen, applicaties bouwen of juist kenner zijn op het gebied van analytics.

Dit preferred marketing developer-programma (PMD) komt voort uit de samenvoeging van twee reeds bestaande programma’s. De een richtte zich op techeuten, de ander op marketeers. Met een beursgang voor de deur, gepland rond 17 mei, is het zaak om de geldmachine efficiënter te laten draaien. Daarom maakt de profielensite een eenduidig kanaal richting de partijen die commerciële diensten op het platform willen kunnen ontplooien.

Er zijn nu 232 bedrijven aangesloten als PMD, afkomstig uit 35 landen.

Foto: Phil Hearing (cc)

Deel dit bericht

3 Reacties

Willem Daan Bos

Mooi dat Facebook Nederlandse bedrijven directer in contact gaat brengen met mogelijkheden op het sociale netwerk voor hun marketingdoeleinden. Persoonlijk denk ik ook dat bedrijven die engagement op Facebook zoeken zelf de kennis in huis moeten halen, dienstverleners zijn natuurlijk altijd nodig, maar in veel bedrijven is naar mijn mening niet veel ‘feeling’ met social media marketing aanwezig. Ook een taak misschien voor de PMDs om het Nederlandse bedrijfsleven op te leiden. Naast de diensten die aan hun worden verleend, kunnen marketeers bij bedrijven dan ook gemotiveerder raken om zelf bij te dragen aan de ontwikkelingen.

M. Cappon

Goed nieuws! Dan even een inhoudelijke vraag, gericht aan de FB Marketeers; hoezo is het mogelijk om bij het ‘nieuwe’ Facebook Adverteren wel te targetten op ‘brede’ interesses als Fantasiesport maar niet op bijv. Wielrenners / voetballers? Kan iemand die contact heeft met de FB Marketing afdeling dat vragen (of beantwoorden)? En wanneer komt FB met de optie om juist wel op deze doelgroepen te richten (naast de ‘smallere opties’)? Dat zou veel meer verkopen kunnen opleveren m.i.! Bij voorbaat dank voor de reacties.

Peter Minkjan

Maria, dat komt omdat de brede advertentie interesses 1-op-1 zijn gekopieerd uit de VS. Ik zie trouwens voetbal / Europees voetbal er wel tussen staan. Dit lijkt me trouwens voor een ervaren marketeer een pluspunt. Zodra deze ‘wielren optie’ er komt, gaat de CPC omhoog door de verhoogde concurrentie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond