Deel dit artikel
-

Facebook mogelijk met betaalde mobiele apps

Facebook neemt techniek in gebruik waarmee het mobiele gebruikers kan laten betalen voor het downloaden van apps.

De profielensite sluit een overeenkomst met het Engelse Bango, een mobiele financiële dienstverlener die al jaren aan weg timmert. In de afgelopen maanden wist het na jaren evangeliewerk twee grote nieuwe klanten te strikken: Facebook en Amazon.

Bango levert een systeem waarmee bezoekers van sites en webwinkels met een enkele handeling een aankoop kunnen afrekenen. De financiële afhandeling van de transactie vindt vervolgens plaats via de telefoonrekening van de mobiele klant. De mobiele aanbieder int het geld via de maandelijks factuur of prepaidkaart.

Het is nog niet duidelijk waar en hoe breed Facebook het Engelse systeem gaat inzetten. Bango wordt van oudsher gebruikt om downloads af te rekenen, Javaspellen, beltonen en wallpapers. Ook in de appeconomie gaat het om de afrekening van software, maar dan de hedendaagse verschijningsvorm daarvan.

Het technologiebedrijf zag zijn beurskoers in de afgelopen 2,5 maand verdrievoudigen. Over de deal met Facebook zeggen de Engelsen: ‘De overeenkomst is nog zo jong, dat we nog geen voorspellingen kunnen doen over de impact ervan op de omzet.’

Facebook heeft maandelijks 425 miljoen mobiele gebruikers. Dat zijn leden aan wie geen euro wordt verdiend, aangezien de profielensite voor mobiel nog een bewezen bedrijfsmodel heeft. Op het vaste web is het al langer mogelijk om apps toe te voegen aan accounts. Het contract met Bango is mogelijk de opmaat naar een eigen mobiele app store.

In Nederland is Vodafone vooralsnog de enige mobiele aanbieder die operator billing biedt. Dit betaalvehikel wordt door uitgevers doorgaans als duur ervaren, vanwege de hoogte van de commissies die operators hanteren.

Foto: Chris Phan (cc)

Deel dit bericht

1 Reactie

Erwin van den Boom

“In Nederland is Vodafone vooralsnog de enige mobiele aanbieder die operator billing biedt.”
Wij bieden dit ook voor KPN en T-Mobile anders al geruime tijd aan.

“Dit betaalvehikel wordt door uitgevers doorgaans als duur ervaren, vanwege de hoogte van de commissies die operators hanteren.”
Het is wel jammer en grotendeels ook onterecht als dit beeld (nog) overheerst bij uitgevers. Het is een beetje appels met peren vergelijken. Een euro beltegoed is geen echte euro. De retailer/sigarenboer/etc. heeft van die (nominale) euro namelijk ook al meegesnoept. Kijk je naar abonnementen dan zit daar een stuk hardware korting in, kredietrisico, etc. De ene euro is dus de andere niet. Dat vertaalt zich in optisch hogere prijzen per belminuut, want uiteindelijk betaalt de consument de rekening, maar wordt pas echt zichtbaar als het om een betaaldienst gaat.

Bij kleinere bedragen en met name voor content is het nog steeds de moeite waard naar mobile content billing te kijken. Kijk je naar de laagdrempeligheid van het betaalproduct dan staat dit in schril contrast tot bijvoorbeeld een iDEAL betaling op een tablet of telefoon (paslezer/TAN codes zoeken, bankpas ook nog, niet geoptimaliseerd voor klein scherm).

Goed, dit gaat op termijn allemaal beter worden, maar als je het verkeer nu toch hebt… Betalen met één klik levert een veel hogere conversie op wat de lagere uitbetaalpercentages compenseert. Of dat erg is? Het is net wat je met elkaar vergelijkt. Minder overhouden per transactie betekent dat je minder kan betalen voor een advertentie maar dat door het spel van vraag en aanbod ook niet hoeft. Immers je concurrenten zitten met hetzelfde probleem.

Je moet als content provider alleen wel af durven stappen van het idee dat als je minder dan X krijgt per verkoop van een item je “het net zo goed niet kan aanbieden”.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond