Facebook stopt met eigen Groupon-kloon

deal korting
Pagina tools
NIEUWS - 29 augustus 2011 07:15

Facebook trekt de stekker uit Facebook Deals, een dienst waarmee leden per e-mail kortingsacties ontvingen.

Na een test van vier maanden is besloten niet verder te gaan op deze manier. Dat laat Facebook weten aan persbureau Reuters. De dienst wordt in de komende weken uitgefaseerd.

Facebook haast zich te zeggen dat er zeker veel kracht schuilt in het samenbrengen van de consument en het mkb op een sociale manier. De test met Deals zou leerzaam zijn geweest. Er wordt nu gekeken hoe het mkb eventueel op andere manieren goed bediend kan worden.

Facebook Deals was een kleinschalige test. Dat wil zeggen, enkel in vijf Amerikaanse steden werden kortingsacties geboden. Ook toonde Deals aanbiedingen van elf andere kortingspelers.

De gebruikers konden de deals verspreiden via het sociale netwerk. Volgens Facebook bij de start van Deals nog en pluspunt, omdat de sociale deals zich zo vanzelf verder zouden verspreiden. Het bedrijf richtte zich op restaurants, organisatoren van evenementen en andere ondernemers die veel publiek voor entertainment samenbrengen.

Social Deals zijn anders dan – wat nu heet – Check-in Deals. Laatstgenoemde categorie bestond al langer. Facebook-gebruikers gebruiken die deze dienst om op een locatie in te checken en op basis van een dan verstrekte kortingsbon een aankoop te doen. Deze dienst blijft nog wel bestaan.

Reacties op "Facebook stopt met eigen Groupon-kloon"

Er zijn tot nu toe 5 reacties geplaatst. Reageer ook!

Opvallend nieuws. Er staat niet in het artikel waarom dit zo is. Is daar wat over bekend?

Jannemiek – Emerce 29 aug, 2011 - 9:43

@Jeroen Dat geeft Facebook helaas (nog) niet aan.

Niet toevallig een gevalletje “schoenmaker hou je bij je leest” ?
Wellicht is focus op groei van bestaande onderdelen key voor FB.

Ik meen vorige week ook te hebben gelezen dat FB stopt met places. Klopt toch?

Jannemiek – Emerce 29 aug, 2011 - 10:38

@DaVaRo Places wordt inderdaad geschrapt als losstaande dienst. Facebook heeft een nieuw trucje, waarbij de gebruiker bij een statusupdate een locatie kan toevoegen. Hierbij kan een locatie opgegeven worden waar de gebruiker is geweest, waar men op dat moment is, of waar men in de toekomst naartoe gaat.

Reactie plaatsen