Deel dit artikel
-

Google+ weegt mee in zoekresultaten

Google is begonnen om persoonlijke informatie van gebruikers te integreren in de zoekresultaten. Daartoe integreert het data uit profielensite Google+.

Gebruikers van de Engelse versie van Google kunnen nu kiezen of ze generieke zoekresultaten willen zien of gepersonaliseerde. Met een knop rechts bovenaan de resultatenpagina kiezen ze hoe persoonlijk de zoekmachine moet zijn.

De ‘persoonlijke versie’ integreert data uit Google+. Dat omvat berichten en foto’s van +-vrienden en profielinformatie van andere gebruikers.

Weblog Searchengineland vraagt zich af: “Dit kan leiden tot privacyzorgen, aangezien het kan lijken alsof private informatie op het publieke beschikbaar is.”

Weblog Hyped.nl schetst: “Google [kan] een grote slag slaan richting Facebook, omdat mensen die de zoekmachine gebruiken veel vaker op Google+ profielen zullen landen. De wijzigingen zijn fors.”

Een demonstratie van de nieuwe resultatenpagina:

Googlebaas Larry Page zei bij de presentatie van de laatste kwartaalcijfers: “In het afgelopen kwartaal hebben we het Plusgedeelte van Google+ op de markt gebracht. Nu gaan we aan het ‘Google’-gedeelte daarvan werken”. Daar is deze vernieuwing van de zoekresultaten een voorbeeld van. De integratie van +-profielen in de adresboekjes van Androidtelefoons is een ander voorbeeld.

Over het aantal gebruikers van Google Plus bestaat geen duidelijkheid. Het laatste officiële getal is van eind september 2011: veertig miljoen. Volgende week donderdag presenteert het bedrijf de kwartaalcijfers over de laatste drie maanden van 2011. Page zal dan vermoedelijk een nieuwe stand van zaken geven over zijn Facebookconcurrent.

In Nederland zouden zo’n achthonderdduizend internetters vorige maand op Google Plus zijn geweest. Dat zijn sitebezoekers, wat niet gelijk staat aan geregistreerde gebruikers.

Deel dit bericht

3 Reacties

KoalaBear

Twee weken geleden was er een schatting van 62 miljoen accounts, en dat er 300.000 per dag bijkomen. Ik hoop het 🙂

Reinier

Mooi breekijzer voor Google om druk te zetten en hiermee uitgevers te stimuleren Google Plus te promoten. Want hoe succesvol in NL is Google Plus? Naast paar collega’s werkzaam in media – die alles social (en automatisch) doorposten op hun accounts – zie ik bijna niemand in mijn omgeving die Google Plus gebruikt en is het Facebook dat de klok slaat onder 20+…Wat is jullie ervaring? Interessant voor platform met brede audience om dat eens te onderzoeken…

MBeijer

Werk aan de SEO-winkel, voor wie er al geen rekening mee had gehouden na de meeweging van resultaten in Facebook, LinkedIn, Twitter, etc.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond